Vikten av bra selektering och återkoppling, oavsett om din kandidat går vidare eller inte.

Niklas Busck

Inbound Marketing and Sales Consultant på Oddwork

Niklas är Inbound Marketing and Sales Consultat. När han inte räknar ut hur många matlådor han måste ha med sig för att kunna skaffa sig sitt drömhem pysslar han med konsultativt sälj och hjälper Oddworks kunder att hitta lösningar som passar just dem.

Alla som söker jobb har rätt till återkoppling

Huvudområde: Employer Branding
Publicerat: 2020-10-20
Tillbaka

 

Höst 2020. En pandemi tar upp företagens resurser och många spaltmeter i media. Inte nog med att vi måste ta ställning till hur oroade och hur försiktiga vi bör vara, vi ska även hantera en kris rent praktiskt, ekonomiskt och framförallt socialt.

Hösten 2019 var vi mitt uppe i en högkonjunktur där det fanns hundratals jobb att söka. Majoriteten av företagen frodades och letade ständigt efter nya talanger till sina välmående verksamheter. Livet var en dans på rosor, en båttur i solnedgången, en skridskotur på en genomfrusen sjö i Dalarna eller varför inte en rejält mörk kopp nybryggt kaffe.

Nu – hösten 2020 – ser läget helt annorlunda ut
Vi ser en tydlig förändring i hur rekryteringsmarknaden beter sig. Många potentiella nya talanger prioriterar säkerhet. Om du sitter på ett jobb du är hyfsat nöjd med så finns det ingen anledning att flytta på sig. En flytt skulle bara innebära provanställning och mer osäkerhet än världen redan bär på sina axlar. Med andra ord – personerna du vill anställa är inte lika benägna att lämna en fast tjänst.

En spännande andra sida av myntet
Den andra sidan av myntet är mer spännande, men också ångestfylld för flertalet. Många har fått gå från sina jobb. Inte på grund av att de har gjort ett dåligt jobb, utan för att företaget de har arbetat för inte har möjlighet att betala ut deras löner och efterfrågan på deras tjänster har sjunkit under smärttröskeln. Det här innebär att det finns otroligt mycket bra kompetens där ute som söker efter ett nytt bolag att göra underverk i.

När vi tittar på mängden ansökningar som vi på Oddwork hanterade hösten 2019 och jämför med siffror för hösten 2020 ser vi följande: Antalet ansökningar till en endaste tjänst har ökat med 544% jämfört med hösten 2019. Om du tidigare fick 30 ansökningar till en tjänst betyder det att du idag skulle få 193 ansökningar till samma tjänst. 193 CV:n att gå igenom. 193 återkopplingsmail att skriva. 193 namn att stava rätt.

Kan du ta hand om stormen av sökande?
Hur i hela Sveriges talangmarknad ska du kunna ta hand om och återkoppla till alla sökande? Svaret är enkelt – det kan du inte. Eller, ja, det kan du. Men då får du sätta din HR-chef på att gå igenom ansökningar i några veckor och ingenting annat. Det bolag som anser att det är ekonomiskt försvarbart i dagens situation kan vi nog räkna på en handfull fingrar.

Alla kandidater har rätt till återkoppling
Att inte återkoppla är dock inte heller en god idé.
En av de absolut viktigaste delarna i en rekryteringsprocess är kontakten som ditt företag har med kandidater – oavsett om de får jobbet eller inte. Oavsett signeringen eller inte så bildar sig dina sökande en uppfattning om ditt arbetsgivarvarumärke. Om du inte återkopplar kan alltså följande hända: Du anställer en person av 193 sökande. Den personen blir superglad och kommer att vara dig trogen. 192 personer får ingen återkoppling och får en mindre positiv bild av dig som arbetsgivare. Kanske 192 personer sprider sin mindre positiva bild vidare till sin närmaste kollega och SWOOSCH så får ditt arbetsgivarvarumärke en negativ klang i kandidatmålgruppens ögon och sinne.

Vi sköter selektering, du pratar med toppkandidater
Just nu ser vi att partners som tidigare har gjort hela rekryteringsprocessen själva önskar stöttning med att nå ut till relevanta kandidater, samt selektering, kontakt med kandidaterna. Allt för att se till att arbetsgivarvarumärket ger ALLA sökande en varm känsla i magen – oavsett om de landar jobbet eller inte.

Alla arbetssökande har rätt till återkoppling. Det tror vi på. Hör av dig om du befinner dig i samma situation så diskuterar vi hur vi kan stötta dig i din rekrytering.

Boka in 15 minuter i min kalender så rätar vi ut både möjligheter och eventuella frågeteckenNo strings attached. Allt för den bästa kandidatupplevelsen. 

Varma hälsningar,
Niklas Busck
Inbound Marketing and Sales Consultant
Oddwork

 

odd Insights : Employer Branding

Employer Branding

Vad är employer branding 2020?

Läs mer

Employer Branding

Partnercase: Blocket & Oddwork

Läs mer

Employer Branding

Axfood utvecklar sitt koncerngemensamma EVP – tillsammans med Oddwork

Läs mer