En match utan slut – trots att talang vann.

"Vi tror nu att ärlighet kommer bli än viktigare för alla oss bolag."

Poyan Karimi

CEO och Head of Recruitment Oddwork

Med ett ben i rekryteringen och ett i vår Employer Brandingverksamhet har medgrundaren till Oddwork, Poyan, även gjort sig känd på filmduken och senast i Viaplayserien Box 21. Hans svamprisottorecept går varmt på kontoret och om du frågar honom själv har han aldrig förlorat en endaste match.

En match utan slut

Huvudområde: Employer Branding
Publicerat: 2020-02-14
Tillbaka

Slaget om talang avgjordes och talang vann, så vi bestämde oss för att hjälpa våra partners stå helt på egna ben. Idag fyller vi som bolag åtta år och jag tänkte dela med mig av vad vi sett – och vad vi tror väntar i en match utan slut.

2012-fenomenet markerade slutet på Mayakalenderns ”långa räkning” och förutspådde att omvälvande händelser skulle ske. Det året startade Niklas, Charlie och jag ett rekryteringsbolag med talangen i absoluta centrum. Oddwork är förstås inte den omvälvande händelsen men har sedan dess, och på riktigt nära håll, fått möjligheten att se många revolutioner i gränslandet mellan HR och marknad.

Demokratiseringen av informationsflöden
Idag har vi en generation (Z) som vuxit upp med fake news, hotels.com och sökmotorer som hittar allt. Med bara två-tre knapptryck ligger spaltmeter med restaurang-, frisör- och bolagsrecensioner som skänker nyans och eget perspektiv till verksamhetens bilder och uttryck i såväl betalda som ägda medier. Information som är omöjlig att kontrollera och för den delen fullkomligt lönlös att försöka stävja. Om vi lägger den tiden på att researcha allt annat – varför gör vi det inte med vårt nästa jobb? Vi tog fram Oddmodel för att börja prata om vikten att börja inifrån. Inifrån och ut, från kärnan av bolagets existens ut till potentiella talanger och övriga intressenter.

Varför går du till jobbet?
Redan när vi började vår resa vågade vi påstå att det fanns mer saker än lön och semester som motiverade oss till att gå till arbetet. Kollegor låg varmt om hjärtat och vi ville veta mer om vad som skapade en känsla av ett större syfte – en känsla av det där vi:et. När vi fann vårt syfte som bolag och började kommunicera det mot världen, och våra partners frågade oss om vi kunde göra detsamma för dem, slogs den absolut sista väggen mellan HR och marknad ner.

Den oändliga tillgången till information har givetvis hjälpt till och i många organisationer har bolagens syften blivit så starka att de vuxit ut till att inte ”bara” tala till talang utan även direkt till kund (se ALTEN Sverige här).

Det är fundamentalt idag att ha ett papper som säger vad vi tror på som organisation om vi vill attrahera, rekrytera och behålla medarbetare – men pappret i sig är fullkomligt värdelöst. Det är först när orden i pappret är medarbetarnas egna och när beteenden, aktiviteter och associationer som redan existerar i vardagen får pappret att leva som kulturer lämnar väggarna och går rakt in i handlingar. Och när det lever och kommuniceras mot personer som råkar tro på samma saker – då blir plötsligt det globala bolaget personligt och den lilla lokala startupen inspirerande.

Vem tar lead in på 2020-talet?
När 2010-talet präglades av främst toppar, med högkonjunktur och påklistrade uppdateringar i sociala medier, kan vi redan nu se att autenticiteten blir allt viktigare. Vi tror att bilden på pingisbordet kommer att försvinna, för den säger ingenting om någonting som inte redan blivit sagt och övernyttjat (läs: urvattnat), av andra. Vi tror att rankingen som tagit betalt för att lista ett företag som en fantastisk arbetsgivare kommer att bytas ut mot verktyg som visar inifrån, och kontinuerligt, vad medarbetarna faktiskt tycker.

Att visa hela bilden och snarare lära av snedstegen än dölja dem blir än mer tydligt. Och inte heller så konstigt, vi har i åratal berättat lika öppet om topparna som dalarna för våra vänner och familjer. Alla bolag har regniga dagar och hos oss har det synts i vår gemensamma ambition att växa som bolag. Det är klart att resan gjort ont stundtals och vi fått byta taktik, sagt farväl till betydelsefulla kollegor och lärt oss av våra misstag. Vi tror nu att ärlighet kommer bli än viktigare för alla oss bolag och de som vågar dra upp persiennen även dåliga dagar kommer öka sin attraktionskraft, trovärdighet och förmåga att behålla personal.

Som det persiska ordspråket lyder; hundra till på dessa åren,

Poyan Karimi
CEO och Head of Recruitment
Oddwork

odd Insights : Employer Branding

Employer Branding

Alla som söker jobb har rätt till återkoppling

Läs mer

Employer Branding

Vad är employer branding 2020?

Läs mer

Employer Branding

Partnercase: Blocket & Oddwork

Läs mer