Employer Branding

Att förflytta och stärka ett employer brand

SEB, en av Nordens största IT-arbetsgivare med rötter från 1856, ville stärka sitt arbetsgivarvarumärke för att attrahera fler medarbetare inom tech. Tillsammans utvecklade vi en kommunikationsplattform och awarenesskampanjer som nu tar techvärlden med storm.  

SEB är en ledande nordeuropeisk finansiell koncern och en av Nordens största IT-arbetsgivare. Med rötter som går tillbaka till 1856 och med 15 500 medarbetare, skapar de morgondagens finansiella system och driver nästa generations Fintech-innovation med hjälp av molnteknik. För att stärka sitt arbetsgivarvarumärke och attrahera fler medarbetare inom tech, inledde koncernen ett samarbete med oss på Oddwork. Uppdraget? Att utveckla en kommunikationsplattform och awareness-kampanjer riktade mot den aktuella talangmålgruppen.

Uppdraget

Attrahera topptalanger inom IT

SEB är mer än en bank med en IT-funktion . Koncernen är ett progressivt teknikföretag som drivs av innovation och inhyser många spännande arbetsmöjligheter inom IT och data – men kandidatmålgruppen visste inte om allt detta. 

Naturligtvis blev Oddworks uppdrag att förflytta giganten SEB:s arbetsgivarvarumärke och positionera SEB som en attraktiv och progressiv arbetsgivare för tech- och it-kandidater.

Uppgiften, processen och samarbetet

Utveckla en kommunikationsplattform som skapar resultat

Redan 2020 startade relationen Oddwork + SEB, men det skulle dröja nästan ett år innan vi tog det första spadtaget. Under tiden fick vi möjlighet att lära känna varandra och utveckla tydliga strukturer för att arbeta tillsammans. Diskussionerna kring tech var många och under hösten 2021 stod kommunikationsplattformen för tech-talanger klar att lanseras. 

Våra idéer och tankar reviderades och justerades av SEB:s marknadsavdelning för att utvecklas och förfinas – ett smart och effektivt sätt att arbeta tillsammans mot samma mål. 

Med stöd av data, tidigare publikationer och insikter från SEB:s tech-medarbetare, skapade vi därefter ett övergripande kreativt koncept för kommunikationen. Detta koncept låg till grund för kreativa uttag längs hela talangresan, anpassat efter den välkända REAN-modellen (Reach, Engage, Activate and Nurture). I denna process lärde vi oss ännu mer om SEB och vad som är viktigt för företaget och medarbetarna.

Resultatet

Från idé och strategi till awareness-kampanjer

Våren 2022 knackade lansering på dörren och våra idéer hade fått formen av kampanjer på sociala medier. Samtliga kampanjer testades med olika visuella uttag, budskap och KPI:er för det valda konceptet för att hitta högpresterande kombinationer. 

Här är några av de mätpunkter som vi på Oddwork kikar på: 

  • hur många kandidater som nås
  • klick och engagemang på annonserna
  • klickfrekvens (som jämför med branschens genomsnitt), här fullkomligt golvade SEB:s kampanjer branschkonkurrenternas! Kul!
“Vi vet ju att tech-målgruppen är svårflörtad. Därför har det varit extra kul att se resultaten här. Framgångsreceptet ligger i ett tight samarbete med teamet på SEB, en datadriven strategi och inte minst ett kreativt koncept som får idéerna att flyga.”
— Annika Derner, CD, Oddwork

Det har varit ett nöje och en inspiration att få skapa och ta fram en tydlig kommunikationsplattform och digitala kampanjer tillsammans med SEB – och som vi ser det är detta bara början på vår Employer Branding resa tillsammans. Tack SEB för ett framgångsrikt partnerskap!

Är du nyfiken på hur du kan få en vinnande position som arbetsgivare genom att vässa ditt employer brand? Kontakta oss här.