Employer Branding 2020
20-talet är årtiondet där vi slutar sminka grisar

Julia Sjövall

Content Specialist

Julia är Content Specialist och en del av kreatörsteamet på Oddwork. Hon tror på kaos först och ordning sen – då ser du enklare vilka pusselbitar som passar ihop. Julia rör sig lika graciöst genom SEO och sporadisk html-kodning som i simbassängen där hon tillbringade större delen av sin uppväxt. När hon inte simmar runt inne i Wordpress ser Julia till att lära sig något nytt minst en gång om året, för det skadar ju inte att vara specialist på flera saker.

Vad är employer branding 2020?

Huvudområde: Employer Branding
Publicerat: 2020-10-12
Tillbaka

 

Enligt LinkedIns undersökning The ultimate list of employer brand statistics är det största hindret som jobbkandidater upplever i sitt jobbsökande idag att de inte får en tydlig bild över hur det är att faktiskt jobba på företaget.

 

2020 – Känn på den.

Nej vänta, jag menar det – tänk på vad det innebär. Det är 2020 och det faktum att dina framtida medarbetare känner sig osäkra på hur du är som arbetsgivare gör att det finns en stor sannolikhet att du aldrig får chansen att ens prata med dessa kandidater. Det innebär att färre talangfulla medarbetare söker sig till ditt företag. Men det är såklart inte den enda orsaken till att du ska jobba med ditt employer brand.

Vikten av transparens inom employer branding – då och nu
Employer brand är den engelska varianten av arbetsgivarvarumärke och handlar om hur ett företag uppfattas som arbetsplats och arbetsgivare av nuvarande, tidigare och framtida medarbetare. Precis som att ett företag har ett konsumentvarumärke, har det även ett arbetsgivarvarumärke – sitt employer brand.

Innan digitaliseringens framfart fanns det få kanaler för att ta reda på hur kulturen och stämningen på ett företag var. Merparten av informationen fick du genom att prata med andra som jobbade på samma företag, om du hade lyxen att känna någon. Om du inte hade den ynnesten att prata med någon innan du började fick du helt enkelt hoppas på det bästa och upptäcka företagskulturen väl på plats. Om kulturen inte är bra? Well, tough luck.

I takt med att digitala medier gjorde sin entré i arbetssökandet har förväntningarna och förutsättningarna för att hämta information förändrats på en närmast brutal nivå – mycket tack vare sociala medier. Vi är nu för tiden vana vid att kunna hitta och få information om nästan vad som helst, när som helst och utan några som helst väntetider. Vill du veta hur det är att jobba på ett företag öppnar du kanske din instagramapp på telefonen, söker upp företaget i fråga och skummar igenom deras uppladdade bilder. Om du inte hittar några bilder kanske du fortsätter med att googla upp hemsidan och beger dig ut på en informationsbonanza därifrån. Om du fortfarande inte hittar något börjar magkänslan säga dig att det är något skumt på gång och du kanske till och med avstår från att söka det där jobbet, trots att arbetsuppgifterna verkar spot on för just dig.

Hade du köpt ett hus utan att se insidan?
Mäklarvärlden har förstått detta sedan länge. En husspekulant vill veta så mycket som möjligt om ett hus innan hen spenderar stora summor på ett köp. Därför lägger mäklare upp bilder, filmer och bjuder in till visningar (numera digitalt) – trots att det stora flertalet spekulanter inte kommer att generera något köp. Endast en köpare vinner.

Samma förväntansbild har vi idag när vi söker jobb. Vi förväntar oss att det ska finnas maximalt med information om jobbet och företaget vi ska investera vår dyrbara tid och engagemang i. Jag menar, hade du på riktigt köpt ett hus som du inte har sett insidan på? Såklart du inte hade gjort det.

Mer än bara lull-lull – employer branding handlar om att uppnå bolagets strategiska mål
Redan 1992 visade Kotter & Heskett forskning Corporate Culture and Performance att organisationer med starka och rätt strategiska företagskulturer lyckas i snitt leverera 765% bättre resultat. 

Att jobba med employer branding 2020 innebär alltså inte bara att se till så att medarbetarna mår bra och att arbetsgivarvarumärket attraherar nya talanger. Mår dina medarbetare bra och har ett tydligt gemensamt mål som alla jobbar mot tillsammans blir det också lättare för ditt företag att uppnå sina strategiska mål.


Det är konsumentvarumärket och arbetsgivarvarumärket som tillsammans skapar hela företagets varumärke

På sista raden visar detta: 

Så, låt mig upprepa mig: Syftet med en företagskultur är inte att få alla att må bra – trots att det är en fin bieffekt – det handlar om att möjliggöra för dina medarbetare och organisation att ta sig mot gemensamma strategiska mål.   

20-talet är årtiondet då vi slutar sminka grisar
Äkthet är något som vi alla någon gång har ifrågasatt på sociala medier.
Om något ser lite för bra ut för att vara sant, finns det en stor sannolikhet för att det är precis det – för bra för att vara sant. Samma sak gäller ditt employer brand. Det måste inte bara se äkta ut. Det måste vara äkta. Att jobba med employer branding 2020 handlar alltså om att förmedla en bild som är både sann och verklig.

Så vad händer om den sanna bilden inte är attraktiv? Ja du, svaret är enkelt – då måste du jobba på den.

Oddmodel of employer brand
På Oddwork jobbar vi med en modell för employer branding och attraktiva företagskulturer som vi kallar Oddmodel of Employer Brand. Modellen består av fyra lager och är utvecklad utifrån de senaste trenderna och insikter från de cirka femtusen intervjuer som vi årligen genomför med talanger över hela Sverige

Oddmodel of Employer Brand
Oddmodel of Employer Brand beskriver de vitala delarna som du måste jobba med för att bli en attraktiv arbetsgivare.

 

De olika delarna i modellen
Högst upp i pyramiden hittar du organisationens Syfte, det vill säga ditt företags övergripande mål eller ledstjärna som besvarar frågan: Varför existerar vi som företag? Hur bidrar vi till en bättre omvärld? På nästa nivå ligger organisationens Värderingar som är din organisations företagskulturella kärnvärden. Därefter följer företagskulturella Beteenden, aktiviteter och associationer som syftar till att en företagskultur börjar leva först när vi på riktigt agerar och lever efter vår värdegrund i vardagen. Längst ner i pyramiden hittar vi Intern och extern kommunikation, det vill säga hur ditt företag kommunicerar sitt arbetsgivarvarumärke och sin företagskultur till rätt kandidatmålgrupper – så att ni blir välkända som en attraktiv arbetsgivare hos de målgrupper ni vill attrahera.

Vill du veta mer om hur modellen funkar och appliceras i verkligheten är du varmt välkommen att höra av dig.

Keep Calm and Culture On.

 

odd Insights : Employer Branding

Employer Branding

Alla som söker jobb har rätt till återkoppling

Läs mer

Employer Branding

Partnercase: Blocket & Oddwork

Läs mer

Employer Branding

Axfood utvecklar sitt koncerngemensamma EVP – tillsammans med Oddwork

Läs mer