Rekrytering

Rekrytering without borders

En destination för innovation, det är Smartech i en mening. Med 12 olika konceptbutiker runt om i världen hjälper de teknikföretag att sälja sina produkter genom att låta kunder upptäcka, testa och leka med de senaste teknikinnovationerna. Under oktober 2021 behövde Smartech rekrytera fyra nya roller – tre till London och en till San Fransisco. En spännande, internationell utmaning vi på Oddwork direkt hoppade på!

Uppdraget

Att finna fler changemakers

Smartech befann sig i en expansiv fas och insåg att de stora tillväxtplanerna inte matchade med den tid de kunde lägga på rekrytering. Det var dags att leta efter en rekryteringspartner som kunde arbeta dedikerat med deras rekryteringar. Uppdraget för oss på Oddwork blev alltså att hitta nya medarbetare med erfarenhet inom sälj, ekonomi och marknad men inte vilka medarbetare som helst, utan riktiga changemakers! Att innovera morgondagens retail kräver ju sina nytänkande sinnen.

“Det har varit häftigt att jobba med ett bolag som tänker mycket framtid och innovation på det sätt som Smartech gör. Det gör dem till ett attraktivt varumärke på arbetsmarknaden vilket skapar en positiv respons hos kandidaterna.“
— Ellinor Hellberg, Senior Talent Manager på Oddwork

Vad vi gjorde

En målgruppsanpassad rekryteringsprocess

Med fyra nya roller att tillsätta, sattes rekryteringsprocesserna snabbt i gång. Våra copywriters putsade sina tangentbord och började skriva jobbannonserna. Dessa marknadsfördes sedan via målgruppsanpassade SMR:er (rekryteringskampanjer i sociala medier) och annonserades via LinkedIn.

Resultatet

& insikterna längs vägen

Under processens gång märkte vi vissa skillnader mellan att rekrytera roller lokalt i Sverige jämfört med marknader utomlands. Den mest märkbara skillnaden mellan Sverige och England var den stora effekten av att annonsera rollerna via LinkedIn. Vi fick inte bara in fler ansökningar än vad vi är vana vid på den svenska kandidatmarknaden, utan även en större mängd relevanta ansökningar – detta efter att annonserna varit uppe i bara några få dagar. LinkedIn var med andra ord the place to be för att hitta intressanta kandidater i London! 

“En annan skillnad jag lade märke till var att säljaryrket var mer prestigefullt än vad det kanske anses vara i Sverige. Det fanns även en större öppenhet kring att prata om lön direkt under första mötet med kandidaterna. För att möta deras förväntningar på bästa sätt, lade vi därför stor vikt vid att anpassa vår kommunikation till marknaden vi befann oss på.“
— Julia Harrysson, Talent Manager på Oddwork
Vill du veta mer om hur du lyckas med dina rekryteringsprocesser?

Ladda ner och ta del av våra 10 konkreta steg i vår rekryteringsguide och bli ett proffs på att rekrytera!

TILL GUIDEN

Skapa närhet på distans 

Tre tips på hur du lyckas med en personlig intervju (även på distans) 

Efter en pandemi har nog de flesta vant sig vid att det fysiska mötet i stor utsträckning ersatts av det digitala. Men hur bär man sig egentligen åt för att nå ut till kandidater som befinner sig över tusen kilometer bort – utan att tappa bort det personliga bemötandet på vägen? Vår Senior Talent Manager Ellinor Hellberg delar med sig av sina tre bästa tips!

 

  1. Gör din research. Kika runt på den aktuella marknaden och anpassa din kommunikation för att möta kandidaternas förväntningar på bästa sätt.
  2. Bygg ett förtroende. Att läsa på om rollen och företaget du rekryterar till är såklart alltid viktigt under kandidatintervjun, men kanske extra viktigt när du ringer från ett annat land. Se till att kandidaten får rätt information och bygg förtroende genom din kunskap om rollen och företaget.
  3. Sätt täta uppföljningar. Att hålla en tät kontakt med både kund och kandidat längs rekryteringsprocessens gång är grundläggande för ett bra och transparent samarbete och partnerskap.