Employer Branding

Keep Calm and Culture On

19 MARS 2020

Pof och allt vände. Den nalkande våren byttes mot tomma gator. Det är en otroligt tuff tid att vara företagare, anställd och medborgare. En tid som nu synar vår samtid i sömmarna. Men vi har alla övat i åratal, och inombords vet vi hur vi som medmänniskor nu måste finnas där för varandra – om än digitalt.

Jag har börjat vänja mig vid köket i vardagsdagsljus och igår kom jag upp i nästan 3 000 steg bara av att gå runt hemma i telefonsamtal och videomöten. Vi har digitaliserat kontoret, ställt om med in- och utcheckningar och mängder med andra mikromöten online. Till och med workshops genomförs virtuellt.


Hemmakontoret är även det höj- och sänkbart. 

Samtidigt ser vi varselrubriker och korttidspermitteringspaket. Vi ser hur företagare och privatpersoner runt om i vårt entreprenöriella land sträcker ut sin hand mot partners och kunder. Medmänniskor och riskgrupper. Från stöttande Facebookgrupper (som Corona – Hjälp till med inköp av livsmedel till riskgrupper!) till SATS som nu livestreamar gruppträningsprogram (se veckans schema här). Petter Stordalens gripande samtal som får alla oss företagare att gripas av igenkänning (se här). Eller som hotell- och restaurangbolaget ESS Groups kampanj: Dubbelt Upp. Det bara fortsätter (här finns journalisten Emanuel Karlstens sammanställning av värmande engagemang i mitten på mars) och när du läser det här har säkert än fler initiativ rullat in! Det bara fortsätter, och det är vackert att se.

Keep Calm and Culture On
Eller snarare: Keep calm, culture is incredibly strong. Det ska sägas att även vi som organisation utmanas i dessa ovissa tider. Inga kramar på kontoret och partners som, likt oss, behöver bromsa för att analysera nuläget. Det är tufft. Men samtidigt ser vi också alla nya möjligheter som skapas. Hur företagskulturer och organisationers syften börjar pulsera än starkare, med nya företagskulturella aktiviteter och minnen som följd. Hur viktigt det är att ha varandra ännu närmare, om än digitalt, när hemmets väggar blir klättervänliga. Det kommer oundvikligen att komma en ny tid både under och efter corona, och vi måste våga se den.

Vi sträcker därför ut alla våra handspritade händer till vartenda bolag, för vi tror att det är tillsammans som vi tar och vänder den här kurvan uppåt igen. Låt oss nu kroka arm!

Hur har ert bolag ställt om?
Vi vill veta, och dela med andra. Som en konsekvens eller kanske lösning har Oddworks team börjat stötta såväl rutinerade digitala organisationer som debutanter i att ställa om digitalt. Här inne kan du läsa om vad som har utvecklats hittills, med tydlig mission att bibehålla medarbetarengagemang, kultur och effektivitet – digitalt (se mer här)!

Det här är en situation vi aldrig upplevt innan – samtidigt som lösningarna (de digitala) aldrig varit fler. Det är med tillförsikt som jag och hela Oddwork nu kavlar upp för att förstärka (och hitta kraft) i den samhörighet som binder oss alla samman!

Keep Calm and Culture On.

Efter bästa förmåga,
Charles Sinclair
Head of Employer Branding
Oddwork

Head of Employer Branding Oddwork

Charles Sinclair

Charlie är Head of Employer Branding och en av Oddworks grundare. Utöver att kasta sig från flygplan och surfa stora vågor är han ansvarig för Oddworks varumärkesarbete och leder utvecklingen av Oddworks affärsområde Employer Branding.

Rekommenderade artiklar

Foto på Peter Kurzwelly framför en mikrofon i en poddstudio

Employer Branding

AI:s påverkan på framtidens employer branding och rekrytering – Employer Branding Talks 14 mars

Läs mer

Employer Branding

Forbes: The Value Of An Employer Branding Structure

Läs mer

En grupp med människor i kontorskläder som står framför en rosa industrivägg. De dansar och ler.

Employer Branding

Employer branding och AI

Läs mer

Vill du veta mer? Prata med oss!

Kontakta oss