Employer Branding

Så fångar du talang i dagens och morgondagens arbetsklimat

04 DECEMBER 2025

Arbetsmarknaden kan kännas oviss i både stort och smått. Det undkommer inte någon att vi befinner oss i en tid av förändring. Det innebär ett flertal utmaningar för arbetsgivare och det är viktigare än någonsin att hålla sig uppdaterad kring trender och svängningar.

Teknikutvecklingen fortskrider och förändrar hur allt från enskilda arbetsuppgifter utförs, till hur hela industrier drivs. Som människor är vi motvilliga till förändring, och osäkerheten på arbetsmarknaden har fört med sig rädsla och ovisshet för framtiden – och en djup önskan om trygghet i arbetslivet.

Samtidigt växer en ny generation upp och tar sig ut på arbetsmarknaden. De präglas av en ny nya värderingar, som nödvändigtvis inte delas av de äldre generationerna. För arbetsgivare är det viktigt att förstå talangmarknadens behov för att lyckas attrahera, rekrytera och behålla rätt kompetens.

Här kommer en kort lägesbild över trenderna som dominerar just nu, i tre punkter.

01. Trygghet i helhet

Gig-jobbens era har passerat, och intresset för att ständigt testa nya arbetsgivare är över. Istället präglas vår samtid av en attityd där långsiktighet och viljan att ”få-det-att-fungera” står i centrum. Dagens svenska arbetskraft är tydligt fokuserad på trygghet och på att hitta en arbetsgivare att stanna hos över tid. Hela 81 % av unga arbetssökande föredrar en fast anställning – en ökning med tio procentenheter sedan 2002, vilket markerar en stor skillnad jämfört med de som gav sig ut i arbetslivet för tjugo år sedan.

Smaken för en äventyrlig och krokig karriärväg har falnat, medan aptiten på trygghet och stabilitet växt sig allt starkare. Det är därför inte förvånande att ”känna mig trygg” enligt Ungdomsbarometern toppar listan över det viktigaste i arbetslivet.

Trygghet handlar förstås om mer än anställningsformen i sig. Det handlar lika mycket om tydlighet och förutsägbarhet kring vad som kan förväntas under ens tid hos företaget, både nu och framåt. Ett arbetsliv med minskad ovisshet är avgörande för att bygga trygghet, där tydliga strukturer, en transparent löneutveckling och ett ledarskap grundat i öppen kommunikation spelar en avgörande roll.

Tips för trygghet på arbetsplatsen:

  • Kommunicera tydligt och ofta. Var öppen med vad som händer i organisationen, även när det inte finns något nytt att säga.

  • Rama in roller och ansvar. Onödig osäkerhet uppstår ofta när gränserna är suddiga. En tydlig introduktion och uppdaterade rollbeskrivningar gör stor skillnad.

  • Fånga upp oro tidigt. Bygg en kultur där det är ok att säga “jag förstår inte”, “jag är osäker” eller “det här känns otydligt”. Och se till att det också tas på allvar.

02. Arbetsglädje är en lojalitetsfaktor

Att man ska ha kul på jobbet låter kanske som en klyscha, men för många anses det vara en hygienfaktor. När 65% av unga rankar arbetsglädje som en av de viktigaste aspekterna av arbetslivet, behöver man tänka snäppet längre när det kommer till arbetsglädjen. Varje arbetsdag behöver inte vara fylld av glass och ballonger (dock gör det ju mycket att komma ihåg en födelsedag!) – men att fostra en medmänsklig känsla av meningsfullhet, variation och sammanhang kan göra under för motivation och lojalitet.

Detta innebär att arbetsmiljö och kultur inte kan ses som mjuka frågor, de är ju hårdvaluta! Om man verkligen vill få teamet att glänsa räcker det inte att förlita sig enbart på lönen. I själva verket ser man ofta att lönens roll är begränsad: så länge den upplevs rättvis fungerar den främst som en hygienfaktor – något som förhindrar missnöje, men inte i sig skapar motivation. Det är först när människor får möjlighet att utvecklas, känna stolthet, och uppleva tillit från sin chef, som motivationen faktiskt ökar.

Så om lönen är det som håller folk kvar, är arbetsglädjen det som får dem att vilja stanna.

Hur gör man då, i praktiken? Här är fyra tips för ökad motivation på jobbet:

  • Bjud in till sammanhang. Gemensamma fredagsfrukostar, spontana AW:s eller en enkel slackkanal för “dagens bästa” gör mer än man tror.

  • Ge utrymme för initiativ. Att själv få dra igång ett projekt, ansvara för ett föredrag eller experimentera med ett nytt verktyg skapar både motivation och ägandeskap.

  • Uppmärksamma det som fungerar. En klapp på axeln, ett meddelande eller ett “bra jobbat” i förbifarten kostar inget – men bygger kultur, särskild om det blir en vana.

  • Var personlig. När vi får vara oss själva, och möta andra som sig själva, ökar tilliten. Och där det finns tillit, trivs vi bättre.

03. Tydliga karriärvägar & närvarande ledarskap

Även i osäkra tider är riktning och mål viktigt. Detta skildras i Ungdomsbarometerns rapport där unga vill veta vart de är på väg och vad som krävs för att ta sig dit. Man behöver inte veta exakt titel eller roll, men man vill förstå vilka möjligheter som finns.

Det här är en chans för arbetsgivare att skapa både lugn och driv. För oavsett vad prognosen är, ökar tryggheten i takt med att veta vad man kan förvänta sig av sin framtid. Man kan rusta sig för kommande utmaningar, men också förbereda för spännande utvecklingen.

Tydliga karriärvägar, coachande ledarskap och ett löpande samtal om utveckling är en del av det moderna arbetsgivarerbjudandet. Det handlar om att få känna att man rör sig, lär sig och gör framsteg.

Hur kan man göra det i praktiken?

  • Skapa enkla ”Road-to-role”-kartor som visar exempel på utvecklingssteg internt.

  • Para ihop nya medarbetare med en mentor – det ger både trygghet och riktning.

  • Jobba med tydliga mål i korta cykler, t.ex. genom kvartalsvisa OKR:er eller check-ins.

  • Lyft interna karriärresor i vardagskommunikationen – inspiration smittar.

Tydlighet, närvaro och mänsklighet räcker långt 

Det finns inga genvägar till att attrahera och behålla kompetens. Det kräver ett arbetsgivarerbjudande som är lika delar stabilt som levande. Ligger man steget före i att erbjuda trygghet, arbetsglädje och gott ledarskap är man väl rustad för att attrahera rätt kompetens och skapa en lojalitet som lyfter hela laget. 

📬 Prenumerera på insights

Vill du ha fler insikter som dessa? Prenumerera på vårt nyhetsbrev eller hör av dig. Vi älskar att prata annonser, data och framtidens talanger. 

Skribent

Iza von Eyben

Som Senior Strategic Copywriter i Oddworks comms-team arbetar Iza med datadriven strategi och kreativ employer branding. Med sin bakgrund inom journalistiken och starka känsla för språk och struktur brinner hon för att hitta kärnan i kundens arbetsgivarerbjudande. Just nu gräver hon djupare i hur AI kan bidra till mer träffsäker och relevant kommunikation.

Relaterade insights

Employer Branding

NEWS Oddwork går in som community partner på SEBS26

Läs mer

Two women in a modern office brainstorming ideas using sticky notes on a glass wall.

Employer Branding

Sociala medietrenderna som formar employer branding 2026

Läs mer

News

NEWS Life Inside lanserar AI Video Agent

Läs mer