Axfood utvecklar sitt koncerngemensamma EVP - tillsammans med Oddwork

"Vi är övertygade om att vi håller på att se ett av Sveriges starkaste arbetsgivarvarumärken utvecklas"

Karin Hanberger

Copywriter

Karin är Copywriter och en del av kreatörsteamet här på Oddwork. Med en förkärlek för talstreck, lunchjogg och synonymer plöjer denna matlådeinspiratör böcker på löpande räls när hon inte lär sonen engelskans breda ordförråd, i det nybyggda huset söder om Göteborg.

Axfood utvecklar sitt koncerngemensamma EVP – tillsammans med Oddwork

Huvudområde: Employer Branding
Publicerat: 2020-08-07
Tillbaka

 

 

Axfood, Sveriges näst största aktör inom dagligvaruhandeln med varumärken som Willys, Hemköp, Axfood Snabbgross, Dagab, Mat.se och Urban Deli, har sedan i höstas reviderat sitt koncerngemensamma EVP tillsammans med oss på Oddwork. Efter sommaren aktiveras employer brandingarbetet i hela organisationen.

Axfoods employer branding ambitioner 
Axfood bildades år 2000 med ambitionen att skapa Sveriges bästa matbolag och idag består Axfoodfamiljen av många älskade och ledande varumärken som samtliga arbetar mot visionen att bli ledande inom bra och hållbar mat. Övertygade om att Axfoods framgång grundar sig i medarbetarna bestämde man sig under 2019 för att aktivera ett koncerngemensamt employer brandingarbete med målsättning att identifiera Axfoodfamiljens koncerngemensamma medarbetarlöfte, utveckla ett uppdaterat EVP, förstärka sina arbetsgivarerbjudanden och skapa ett ännu starkare arbetsgivarvarumärke på talangmarknaden. Målet? Att realisera visionen genom att attrahera, rekrytera och utveckla branschens bästa medarbetare.  

Axfood och Oddwork genomförde koncerngemensamma kultur- och employer branding workshops under hösten 2019

Action plan
Inom hela Axfoodkoncernen finns en enorm passion för både mat och människa. För att identifiera Axfoods koncerngemensamma syfte och Employer Value Proposition (EVP) bestämde sig Axfood och Oddwork för att tillsammans genomföra workshops och intervjuer med medarbetare och ledare i Axfoodfamiljens största bolag Dagab, Axfood Snabbgross, Axfood AB/IT, Willys och Hemköp. Syftet har varit att på ett konkret och ärligt sätt identifiera vad som gör medarbetarna stolta, vad som lockar med företagskulturen – ja, helt enkelt varför man vill jobba inom Axfoodfamiljen. Ett team från Axfood och Oddwork har genomfört workshops och intervjuer tillsammans med samtliga bolag under hösten 2019 och under våren 2020 utvecklades det koncerngemensamma EVP:et. Under hösten aktiveras det i hela organisationen.

Axfoods upplevelser
– Oddwork är en otroligt energigivande partner! Deras workshops har varit mycket uppskattade och har både hjälpt oss att upptäcka våra gemensamma styrkor inom koncernen och att ytterligare öka stoltheten över att jobba här. Det har varit en boost att träffa medarbetare från hela landet som delat med sig av starka bevis på samhällsengagemang, möjligheter att växa, hur vi ställer upp för varandra och den starka viljan att göra skillnad. Det har blivit tydligt för mig att våra olikheter inom Axfoodfamiljen bygger ett starkt lag tillsammans och att vi har kraften att göra skillnad – på riktigt. Det ska bli riktigt kul att nu sprida detta även till omvärlden, säger Sofia Hällsten, Kommunikationsansvarig HR på Axfood.


Axfood består av de ledande varumärkena Willys, Hemköp, Dagab, Snabbgross, Mat.se, Eurocash, Urban Deli, Middagsfrid, Tempo och Apohem. 

Teamets upplevelser
 – Att få arbeta med en så driven koncern som Axfoodfamiljen är en stor glädje. Det här är en familj bestående av ledande varumärken och kulturer som utvecklar hela branschen och inspirerar miljontals kunder dagligen. Inte minst oss på Oddwork! Vår gemensamma uppgift har varit att tydliggöra de många starka element som binder Axfoodfamiljens employer brand och företagskulturer samman, oavsett om du jobbar på Dagab, Willys eller Hemköp. Med den passion som finns i hela Axfood är vi övertygade om att vi håller på att se ett av Sveriges starkaste arbetsgivarvarumärken utvecklas, det EVP vi nu arbetat fram tillsammans greppar tag om hjärtat, berättar Charles Sinclair, Head of Employer Branding på Oddwork.

Tack Axfood för att vi får utvecklas tillsammans med er,

Karin Hanberger
Copywriter
Oddwork

odd Insights : Employer Branding

Employer Branding

Partnercase: Blocket & Oddwork

Läs mer

Employer Branding

Företagskultur: Våra bolags immunförsvar

Läs mer

Employer Branding

Keep Calm and Culture On

Läs mer