Partnercase: Blocket & Oddwork
Blockets employer branding resa: från hemlighet till självklarhet

Karin Hanberger

Copywriter

Karin är Copywriter och en del av kreatörsteamet här på Oddwork. Med en förkärlek för talstreck, lunchjogg och synonymer driver hon vårt projekt med AstraZeneca. När denna matlådeinspiratör inte lär sonen engelskans breda ordförråd, plöjer hon böcker på löpande räls i pendeln ner till det nybyggda huset söder om Göteborg.

Partnercase: Blocket & Oddwork

Huvudområde: Employer Branding
Publicerat: 2020-09-07
Tillbaka

 

Blocket är ett av Sveriges mest älskade och välkända varumärken. Men hur är de som arbetsgivare? Från väl bevarad hemlighet till engagerade ambassadörer, Blocketeers, med glitter i ögonen. Behovet av att utveckla arbetsgivarvarumärke, kultur och employer branding-strategi till nästa nivå uppkom när Blocket bestämde sig för att öka tillväxttakten med målet att dubbla omsättningen till 2023. Som upphandlad employer branding-partner har Oddwork haft glädjen att utveckla strategin och följa resan på nära håll. Häng på!

Blocket startade 1996 i Fjälkinge av Henrik Nordström och var då främst en regional prylmarknad för Skåne. Idag är man en positiv och älskad kraft i hela samhället som gör det enklare för människor att fatta smarta, ekonomiska och hållbara beslut i vardagen, och som i grunden förändrar hur vi konsumerar – till det bättre.

Blockets employer branding-ambitioner

När Blockets nya strategi 2X lanserades med målsättning att dubbla omsättningen till 2023, såg man behovet av att utveckla arbetsgivarvarumärke, kultur och employer branding-strategi till nästa nivå. Maria Nylén, Chief People & Culture Officer och Martina Göransson, Chief Marketing Officer har varit drivande på denna resa och upplevde att det tidigare var en väl bevarad hemlighet hur Blocket är som arbetsgivare – något de ville förändra. Vi slog oss ned med dem för att lyssna in till hur Blockets employer branding-resa började och vilka resultat de ser av arbetet.

Varför bestämde ni er för att inleda ett employer branding-arbete med fokus på kultur, medarbetare och arbetsgivarvarumärke?

– Hela Blocket är övertygade om att det som kommer att göra oss framgångsrika som företag är den kraft vi ser i våra värderingar och vår kultur! Vi kan ha planer och strategier men det är medarbetarna, våra Blocketeers, som ska se till att det ska hända, de som ska utveckla, förbättra och förändra. Genom att skapa drivkraft, inspiration och engagemang visste vi att vi kommer kunna nå våra mål och bli det bolag vi önskar. Jag och Martina har tidigare erfarenheter från andra bolag där värderingarna var det som förflyttade berg, konkurrenter och monopol. Vi vet vad medarbetarengagemang och värderingar kan åstadkomma! Detta är också förankrat i hela ledningen på Blocket, inte minst hos vår CEO Pernilla Nissler, säger Maria Nylén, Chief People & Culture.

Hur gick ni tillväga för att sätta igång Blockets employer branding-resa?

– Både jag och Maria började på Blocket för ett år sedan och då hade Blocket precis börjat aktivera de värderingar som idag finns internt. Vi såg potentialen och sa nu kör vi – och sedan körde vi! Det handlar om att börja i det lilla, det vardagliga och det enkla. Det som varje individ kan förändra och utveckla varje dag. Då blir kultur och värderingar på riktigt och något man förstår, som kan hjälpa och vägleda, säger Martina Göransson, Chief Marketing Officer.

Vad har ni fokuserat på?

– Vi har främst fokuserat på intern employer branding. Genom att skapa ett företag där våra medarbetare känner stolthet över hur saker görs, skapar vi ambassadörer som möter både kunder och användare med glitter i ögonen. Och som med starka röster kan beskriva våra tjänster och hur det är att faktiskt jobba på Blocket. Vi upplevde att det tidigare var en väl bevarad hemlighet hur Blocket är som arbetsgivare och det ville vi förändra genom att aktivera värderingarna, skapa engagemang och implementera medarbetarengagemang som en tydlig och avgörande drivkraft för vårt resultat.

bild från employer branding summit – Blocket

Maria och Martina under Oddworks Employer Branding Summit 2020

Vilka resultat har ni sett?

-Vi har sett stora förändringar. Dels har våra engagement levels internt ökat sedan vi påbörjade vår resa på riktigt och har helt nya höga nivåer under coronapandemin; vi har fler följare än någonsin i våra sociala medier, mängder av ansökningar på våra utannonserade tjänster och riktade spontanansökningar och mycket mer. Och vi kan se att det höga engagemanget och leder till ett förbättrat affärsresultat. Så summerat, ett fint kvitto på att vi är på rätt väg!

Vad tror ni gör att ni har lyckats så bra?

– Att vi har börjat internt, inifrån. Att vi satte en gemensam målbild i att engagemang är avgörande tillsammans med kultur och värderingar. Under coronapandemin har det varit enkelt att fatta svåra beslut med hjälp av våra värderingar. Det är viktig att vara tydlig och ALLTID walk the talk.

Varför valde ni att samarbeta med Oddwork?

– Blocket och Oddwork delar samma värderingar. Det är mycket energi, tydliga processer och högt engagemang.

Skärmbild från Blockets instagram

Så här såg det ut på Blockets LinkedIn när Blocket summerade resultaten av sitt fokus på employer branding 👏

Hur ser Blockets employer branding-resa ut framåt?

– Framåt är det review av våra värderingar samt fortsatt aktivering internt. Det kommer att vara mycket fokus på kandidatupplevelsen, ny karriärsida och onboardingprocesser. Sedan ett ytterligare externt fokus. Employer branding är alltid en pågående resa!

Läs mer om varför vi tror att ärlighet och transparens är nyckeln till att ta lead in på 2020-talet. 

odd Insights : Employer Branding

Employer Branding

Axfood utvecklar sitt koncerngemensamma EVP – tillsammans med Oddwork

Läs mer

Employer Branding

Företagskultur: Våra bolags immunförsvar

Läs mer

Employer Branding

Keep Calm and Culture On

Läs mer