Employer Branding

Från hemlighet till självklarhet

Blocket är ett av Sveriges mest älskade och välkända varumärken. Men hur är de som arbetsgivare?

Uppdraget

Dubbla omsättningen till 2023

Från välbevarad hemlighet till engagerade ambassadörer, Blocketeers, med glitter i ögonen. Behovet av att utveckla arbetsgivarvarumärke, kultur och employer brandingstrategi till nästa nivå uppkom när Blocket bestämde sig för  att öka tillväxttakten med målet att dubbla omsättningen till 2023. Som upphandlad employer brandingpartner har Oddwork hart glädjen att utveckla strategin och följa resan på nära håll. Maria Nylén, Chief People & Culture Officer och Martina Göransson, Chief Marketing Officer har varit drivande på denna resa och upplevde att det tidigare var en väl bevarad hemlighet hur Blocket är som arbetsgivare – något de ville förändra.

– Blocket och Oddwork delar samma värderingar. Det är mycket energi, tydliga processer och högt engagemang, säger Martina Göransson.

Maria och Martina under Oddworks Employer Branding Summit 2020

Vad vi gjorde

Fokus på intern employer branding

– Hela Blocket är övertygade om att det som kommer att göra oss framgångsrika som företag är den kraft vi ser i våra värderingar och vår kultur! Vi kan ha planer och strategier men det är medarbetarna, våra Blocketeers, som ska se till att det ska hända, de som ska utveckla, förbättra och förändra. Genom att skapa drivkraft, inspiration och engagemang visste vi att vi kommer kunna nå våra mål och bli det bolag vi önskar. Jag och Martina har tidigare erfarenheter från andra bolag där värderingarna var det som förflyttade berg, konkurrenter och monopol. Vi vet vad medarbetarengagemang och värderingar kan åstadkomma! Detta är också förankrat i hela ledningen på Blocket, inte minst hos vår CEO Pernilla Nissler, säger Maria Nylén, Chief People & Culture.

“Hela Blocket är övertygade om att det som kommer att göra oss framgångsrika som företag är den kraft vi ser i våra värderingar och vår kultur! Vi kan ha planer och strategier men det är medarbetarna, våra Blocketeers, som ska se till att det ska hända, de som ska utveckla, förbättra och förändra.”
— Martina Göransson, CMO Blocket

Resultat

Ökat engagemang och bättre affärsresultat

– Vi har sett stora förändringar. Dels har våra engagement levels internt ökat sedan vi påbörjade vår resa på riktigt och har helt nya höga nivåer under coronapandemin; vi har fler följare än någonsin i våra sociala medier, mängder av ansökningar på våra utannonserade tjänster och riktade spontanansökningar och mycket mer. Och vi kan se att det höga engagemanget leder till förbättrade affärsresultat. Så summerat, ett fint kvitto på att vi är på rätt väg! säger Martina.

Framgångskonceptet? – Att vi har börjat internt, inifrån. Att vi satte en gemensam målbild i att engagemang är avgörande tillsammans med kultur och värderingar. Under coronapandemin har det varit enkelt att fatta svåra beslut med hjälp av våra värderingar. Det är viktig att vara tydlig och alltid walk the talk.

Vill du också walk the talk för ditt employer brand?

Kontakta oss +