Employer Branding

Koncern-
gemensamt EVP

Axfood är Sveriges näst största aktör inom dagligvaruhandel med varumärken som Willys, Hemköp, Axfood snabbgross, Dagab, mat.se och Urban Deli. Sedan i höstas har koncernen reviderat sitt koncerngemensamma EVP tillsammans med Oddwork. Efter sommaren aktiveras employer brandingarbetet i hela organisationen.

Uppdraget

Axfoods framgång grundar sig i medarbetarna

Axfood bildades år 2000 med ambitionen att skapa Sveriges bästa matbolag och idag består Axfoodfamiljen av många älskade och ledande varumärken som samtliga arbetar mot visionen att bli ledande inom bra och hållbar mat. Övertygade om att Axfoods framgång grundar sig i medarbetarna bestämde man sig under 2019 för att aktivera ett koncerngemensamt employer brandingarbete med målsättning att identifiera Axfoodfamiljens koncerngemensamma medarbetarlöfte, utveckla ett uppdaterat EVP, förstärka sina arbetsgivarerbjudanden och skapa ett ännu starkare arbetsgivarvarumärke på talangmarknaden. Målet? Att realisera visionen genom att attrahera, rekrytera och utveckla branschens bästa medarbetare.

Vad vi gjorde

Workshops och intervjuer med samtliga bolag

Inom hela Axfoodkoncernen finns en enorm passion för både mat och människa. För att identifiera Axfoods koncerngemensamma syfte och employer value proposition (EVP) bestämde sig Axfood och Oddwork för att tillsammans genomföra workshops och intervjuer med medarbetare och ledare i Axfoodfamiljens största bolag Dagab, Axfood Snabbgross, Axfood AB/IT, Willys och Hemköp. Syftet har varit att på ett konkret och ärligt sätt identifiera vad som gör medarbetarna stolta, vad som lockar med företagskulturen – ja, helt enkelt varför man vill jobba inom Axfoodfamiljen. Ett team från Axfood och Oddwork har genomfört workshops och intervjuer tillsammans med samtliga bolag under hösten 2019 och under våren 2020 utvecklades det koncerngemensamma EVP:et. Under hösten aktiveras det i hela organisationen.

“Oddwork är en otroligt energigivande partner! Deras workshops har varit mycket uppskattade och har både hjälpt oss att upptäcka våra gemensamma styrkor inom koncernen och att ytterligare öka stoltheten över att jobba här. Det har varit en boost att träffa medarbetare från hela landet som delat med sig av starka bevis på samhällsengagemang, möjligheter att växa, hur vi ställer upp för varandra och den starka viljan att göra skillnad. Det har blivit tydligt för mig att våra olikheter inom Axfoodfamiljen bygger ett starkt lag tillsammans och att vi har kraften att göra skillnad – på riktigt. Det ska bli riktigt kul att nu sprida detta även till omvärlden.”
— Sofia Hällsten, Kommunikationsansvarig HR på Axfood
“ Att få arbeta med en så driven koncern som Axfoodfamiljen är en stor glädje. Det här är en familj bestående av ledande varumärken och kulturer som utvecklar hela branschen och inspirerar miljontals kunder dagligen. Inte minst oss på Oddwork! Vår gemensamma uppgift har varit att tydliggöra de många starka element som binder Axfoodfamiljens employer brand och företagskulturer samman, oavsett om du jobbar på Dagab, Willys eller Hemköp. Med den passion som finns i hela Axfood är vi övertygade om att vi håller på att se ett av Sveriges starkaste arbetsgivarvarumärken utvecklas, det EVP vi nu arbetat fram tillsammans greppar tag om hjärta.”
— Charles Sinclair, Head of Employer Branding

Want to know more? Talk to us!

Get in touch