Employer Branding
Tuve Bygg: Inte råd att inte jobba med employer branding
– Vi har inte råd att arbeta med vårt employer brand, sa Tuve Byggs HR-chef. Tuve Bygg hade som målsättning att fördubbla sin omsättning innna 2020. Till följ av den hårda konkurrensen inom byggbranschen kände ledningen att det var dags att ta tag i sitt arbetsgivarvarumärke på riktigt.
Uppdraget
Kommunicera arbetsgivarvarumärket
När Marie Hansson våren 2016 tillträdde som HR-chef för Tuve Bygg, en av Göteborgsregionens stora byggentreprenörer, kom hon till ett företag i förändring. Drygt ett år tidigare hade bolaget tagit in nya ägare och kort därefter anställt Pekka Merta som ny VD. Vid det laget hade Tuve Bygg, till följd av den hårda konkurrensen inom byggbranschen, tappat 30 av sina anställda till konkurrenter.
– Jag hade inte så bra koll på Tuve innan jag började här, säger Marie. Det var inget bolag jag aktivt hade tänkt att jag skulle arbeta för, men när jag träffade Pekka och kände hans engagemang blev jag övertygad om att jag skulle trivas.
Vad vi gjorde
Skräddarsydd kommunikations-plan
I slutet av 2016 kom Marie i kontakt med Oddwork. I ett möte med fokus på employer branding fick hon höra hur Tuve Bygg genom sociala medier kunde kommunicera och utveckla sitt arbetsgivarvarumärke.
– Oddwork sålde in sig på två minuter hos mig. De var helt nytänkande och stod så långt från byggbranschens konservativa tänk. De förklarade på ett konkret sätt, med förankring i siffror och forskning, hur vi kunde nå ut i bruset och i förlängningen attrahera nya medarbetare, säger Marie.
Kort därefter bestämde sig Tuve Bygg för att tillsammans med Oddwork förstärka sitt employer brand. Oddwork gjorde flertalet intervjuer och workshops med en grupp anställda på Tuve Bygg och skapade sedan en skräddarsydd kommunikationsplan för bolagets sociala medier.
”Vi frågade oss själva: Hur behåller vi våra medarbetare samtidigt som vi lockar de absolut bästa? Vi kom fram till att det inte räcker med hög lön, vi måste samtidigt kommunicera vår fantastiska företagskultur och hur högt vi värdesätter våra medarbetare.”— Marie Hansson, HR-Chef Tuve Bygg
Första steget var att registrera en ny Facebooksida med fokus på att visa upp företagets medarbetare, snarare än byggprojekten. I ett pilotprojekt skapade och publicerade Oddwork fyra uppdateringar för Tuve Bygg.
– Det blev nästan direkt en succé. Vi gick från att inte ens finnas på några sociala medier till att snabbt komma upp i nästan 1000 följare på Facebook. Den första uppdateringen publicerades i slutet av december och handlade om vår nya tradition: Pepparkakshustävling! Klädkoden var fula jultröjor och i team fick medarbetarna skapa sin egen tolkning av hur ett “Pekkakakhus” kunde se ut. Byggsatsen bestod av pepparkakor, glasyr och såklart godisdekor! Oddwork skrev en underhållande text som lyfte fram våra anställda och laddade bland annat upp en bild på det vinnande ”Pekkakakshuset”, namngivet efter vår VD Pekka.
Facebookuppdateringen fick 11 delningar, över 200 gillamarkeringar och spreds till tusentals personer i Tuve Byggs målgrupper. Samtidigt fick Marie kontinuerligt rapporter på utvecklingen av följare, interaktioner och hur länge folk tittade på videouppdateringarna.
– Resultaten har varit nästan överväldigande. Sedan ett år tillbaka har vi anställt över 100 nya Tuve Byggare! Flera av dem sa under anställningsintervjuerna att de följer oss på Facebook och att vi verkade ha en bra företagskultur, vilket lockade dem att söka.
Resultat
#allavilljobbapåtuvebygg
– Vi har även märkt en positiv förändring internt. Många av våra anställda har gillat och delat inläggen. Genom att börja arbeta med vårt employer brand har vi skapat en starkare gemenskap där våra anställda visar en större stolthet över att jobba på företaget. Två av våra anställda som jobbat här i 20 år säger att det aldrig varit roligare än nu att tillhöra Tuve Bygg. Det är ju jättekul att höra!
Den starka närvaron i sociala medier har inte heller gått obemärkt förbi hos Tuve Byggs branschkollegor.
– Vi har använt oss av en hashtag som säger: ”#allavilljobbapåtuvebygg”, och en kollega i branschen ringde och frågade: ”Varför vill alla jobba hos er, egentligen?” Det känns som att vi blir uppmärksammade på ett annat sätt idag.