Employer Branding

Quiet quitting – därför är det ute att visa framfötterna

08 SEPTEMBER 2022

 

Quit quitting – en term som fullkomligt exploderat ut från TikTok och in på övriga sociala medier (här är ett exempel – och här är ett till!). Trenden, eller termen – vad du nu vill kalla den – uppstod på TikTok där olika influencers uppmanade sina följare att sluta stödja hustlementalitet där jobbet skulle vara ditt liv och där ditt värde som människa definierades av din profession.  

I pandemins skugga fick sig den dittills omåttligt populära startupkulturen en rejäl smäll. Att kasta sig in i bolag och projekt med hälsan som insats och riskkapital som kompass slutade vara coolt. Istället blev det coolt att prioritera sin egen hälsa, work-life-balance och transparens på arbetsplatsen. Vem hade kunnat förutse detta? Som en avgrening, eller förlängning, av denna trend har quiet quitting sett dagens ljus.  

 

.

 

Ett skifte i mentalitet 

Quiet quitting innebär att du som anställd slutar göra det där lilla extra, som ibland kan gå ut över din fritid. Det innebär inte att du slutar göra ditt jobba – tvärtom – du gör helt enkelt bara ditt jobb och inget extra. Med andra ord stänger du ner datorn vid dagens slut, tackar nej till det där extraprojektet som skulle innebära övertid eller så låter du bli att engagera dig i att dra ihop nästa konferens (eftersom det uppenbarligen inte ingår i dina arbetsuppgifter).  

Som en följd av arbete hemifrån i skuggan av pandemin har anställda fått en chans att omvärdera sitt egenvärde – karriären och hårt jobb är inte längre lika viktiga måttstockar för hur mycket du som människa är värd. Likt IT-bubblan på 90-talet har därför visa-framfötterna-mentaliteten nått sin kummel och är nu på dekis.  

TLDR; Quiet quitting

Quiet quitting är en trend som uppstod på TikTok i kölvattnet av pandemin. Trenden innebär att anställda slutar göra det lilla extra på jobbet, till förmån för work-life-balance och privata intressen.

Är du chef och har en quiet quitter i ditt team? Då har du antagligen skuld i det.  

I diskussionen kring quiet quitting är det lätt att sätta skulden på den omotiverade medarbetaren. En undersökning gjord av Zengler Folkman tyder dock på att anställda mer än gärna sätter in en extra växel – om chefen kan balansera resultat med coachning och omtanke. Med andra ord har chefer (eller snarare ledare) som ser till att ha någon form av individuell stöttning och anpassning för sina medarbetare, oftare team som gör det lilla extra utan att bli tillsagda eller för den delen bränna ut sig.  

Så istället kan det faktiskt vara så att ledare och chefer borde bli ännu bättre på att se individen som vill ge sin energi och kreativitet till en organisation. 

Därför kan detta vara en positiv trend 

Att fler prioriterar sin fritid och sin mentala hälsa är utan tvekan en positiv effekt av trenden quiet quitting. Utöver det uppenbara, finns det även n som pekar mot att välmående ökar engagemanget i arbetet. När du är engagerad och trivs på din arbetsplats upplever du i allmänhet mindre stress, ilska och hälsoproblem. Kan även effekten vara det omvända? Kan välmående leda till ökat fokus och bättre engagemang? Vi hoppas det. Enligt en undersökning genomförd av Workplace kostar lågt engagemang på arbetsplatsen den globala ekonomin runt 7,8 biljoner dollar årligen. Relationen mellan välmående och engagemang är avgörande. Hur du upplever ditt arbete, påverkar livet utanför jobbet – och i förlängningen påverkar ditt generella mående livet på jobbet.  

 

Ta hand om er 🧡

Inspireras och diskutera på event

Livestreamat lunchevent eller heldagskurs i employer branding? Kolla in våra olika event så kanske vi ses i eventchatten!

Scrolla bland våra event

Författare

Julia Sjövall

Julia är en del av Oddwork marknadsteam. Med rötterna i techvärlden, men blicken riktad mot kreativt arbete är Julias modersmål lead generation och branding.