Rekrytering

Rekrytering i sociala medier – stärk din digitala närvaro

13 OKTOBER 2022

Idag finns i stort sett alla Sveriges internetanvändare på sociala medier. I och med den växande digitaliseringens framfart har även en ny syn på arbetsmarknaden och sättet att söka jobb formats. Sociala medier är idag en naturlig del av talangernas vardag och en digital närvaro är med andra ord nödvändig i jakten på nya medarbetare. Men vad finns det egentligen att tänka på när det kommer till målgrupp, content och val av kanal? Vi guidar dig rätt! 

”I och med dagens kandidatmarknad läggs det mycket tid på att searcha kandidater. Kraven på jobben har ökat och kandidater ramlar inte bara in på samma sätt som tidigare. Att rekrytera via sociala medier öppnar upp fler möjligheter för att kostnadseffektivt attrahera talanger.”
— Alexandra Åhré, Head of Digital på Oddwork

Så fångar du kandidaternas uppmärksamhet  

När konkurrensen om målgruppens uppmärksamhet ökar och efterfrågan från arbetsgivare växer, är betald annonsering i sociala medier ett effektivt sätt att nå kandidaterna där de redan befinner sig och på så sätt skapa en tvåvägskommunikation skräddarsydd efter din målgrupp. I jämförelse med en traditionell jobbannons, som får ett par visningar om man har tur, ger den digitala närvaron även fler möjligheter att öka spridningen – och dessutom utrymme att vara kreativ gällande format och content. Om något går fel är det ju inte lika kostsamt att stänga ner en annons som att riva ner en billboard. 😉

Men med det sagt, är det bara några få sekunder som avgör om du fångar kandidaternas intresse. Våra Digitala Specialister tipsar om hur du på bästa sätt når ut till din målgrupp och fastnar på näthinnan.  

Tre tips från våra Digitala Specialister

👀 The visuals. Fånga blicken! Tänk känsla, kultur och gärna människor – och glöm inte bort bildkvalitén, upplösningen och att anpassa bilden/videon till korrekt format.

The content. Håll texten till dina captions kort, koncis och slagkraftig. Highlighta den viktigaste informationen och avsluta med en tydlig CTA. Du har ju som sagt bara ett par få sekunder på dig att stoppa kandidaten från att scrolla vidare.

🌟 The perks. Måla upp dina USP:ar och keep it simple! Här menar vi inte generella förmåner som gott kaffe, utan relevanta fördelar som särskiljer er från konkurrenter. Vad är det som gör just ditt företag unikt och attraktivt för målgruppen?

Vilka kanaler är rätt? 

För att nå ut med rätt budskap till rätt målgrupp vid rätt tidpunkt, är valet av kanal avgörande. I genomsnitt spenderar en person tre timmar per dag på sociala medieplattformar som Facebook och Instagram och mer än hälften av alla tjänstemän har använt Linkedin det senaste året.  
 
Oddwork använder vi oss av alla tre kanaler för att optimera våra kampanjer på bästa sätt. LinkedIn använder vi när vi vill smalna av målgruppen och rikta oss mot specifika titlar och nå aktiva kandidater. På Facebook och Instagram jobbar vi i stället med frekvens och påminnelser till en bredare målgrupp och passiva kandidater, eftersom det är kanalerna som används oftast och dagligen.  

” För att öka sannolikheten att synas och prestera så bra som möjligt, helgarderar vi oss med alla tre kanaler, samtidigt som vi skräddarsyr insatserna på kanalerna utifrån det case vi jobbar med. ”
— Kajsa Bengtsson, Digital Specialist på Oddwork

Var befinner sig kandidaterna? 

För att anpassa val av kanal efter din målgrupp, behöver du veta vilken kontext de befinner sig i och vilken plattform de oftast använder. Idag spenderar människor i genomsnitt sin tid på 7,5 olika plattformar, vilket även ökar vikten av att anpassa innehållet efter varje kanals unika upplevelse. Nedan hittar du mer information om de olika kanalernas målgrupp. (källa: svenskarna & internet 2021) 

Facebook
Enligt rapporten svenska och internet, är det främst 90-talisterna vi hittar på Facebook. Hela 90 % av generationen har använt plattformen under det senaste året. Tätt därefter följer 80-talisterna och 70-talisterna. Den dagliga användningen följer samma mönster där 2 av 3 i respektive generation hänger på Facebook varje dag.

Instagram
90-talisterna kammar hem första plats igen! 85 % av 90-talisterna har använt Instagram under det senaste året. Därefter följer 80-talisterna (78 %) och 00-talisterna (77 %). 

LinkedIn
3 av 10 av alla internetanvändare,18 + år, har använt LinkedIn under det senaste året. De som använt LinkedIn mest kommer från storstäder och höginkomsthushåll, är högskoleutbildade och tjänstemän. 

Fördelarna med att rekrytera via sociala medier

Att rekrytera i sociala medier är inte bara ett mer kostnads-och tidseffektivt sätt att nå kandidater. Det leder även till ett ökat engagemang, ett stärkt employer brand och ett större antal följare till era sociala mediekonton.

👉 Du kan rikta in dig på specifika målgrupper och nå passiva och aktiva sökande 

👉 Du ökar medvetenhet och bygger samtidigt ditt employer brand  

👉 Du har utrymme att testa dig fram och paketera annonsen på ett kreativt sätt 

👉 Du kan följa data över målgruppen och se hur annonsen har presterat över tid 

Vi hjälper dig att sticka ut

För oss på Oddwork är det en självklarhet att använda vår gemensamma kompetens och expertis i alla samarbeten vi gör. Genom att mixa den kunskap och erfarenhet som våra Digitala Specialister och Talent Managers besitter, vet vi hur vi optimerar vår träffsäkerhet på sociala medier för att bli synliga och fånga uppmärksamheten hos kandidater. Vill du ha hjälp med att sticka ut? Kontakta oss här!

Författare

Cassandra Andersson

Cassandra är copywriter på Oddwork och del av Team Communications. När hon inte skriver artiklar ansvarar Cassandra för våra jobbannonser och hennes #1 partytrick innefattar att skapa en stol av en champagnekork.

Relaterade insights

Employer Branding

Aktivera ditt employer brand med employee video testimonials!

Läs mer

photo of speakers EBT 5

Employer Branding

Datadriven företagskultur i realtid – Employer Branding Talks 22 mars

Läs mer

Employer Branding

Framtiden är employer branding

Läs mer