En person i vänstra kanten av bilden sträcker ut handen och välkomnar två leende kvinnor.

Employer Branding

Hur hänger employer branding och rekrytering ihop?

30 SEPTEMBER 2024

Ett starkt arbetsgivarvarumärke behåller och attraherar talanger – och en bra rekryteringsupplevelse förstärker varumärket ytterligare. Hand i hand kommer en rekryteringsprocess med employer branding i fokus inte bara hjälpa dig att fylla lediga positioner, utan långsiktigt attrahera talanger som verkligen håller med om dina värderingar och är redo att bidra till din vision. 

 

 

Två kvinnor står bredvid varandra och kollar i en bok som den ena kvinnan håller i.

Vad är skillnaden mellan employer branding och rekryteringsmarknadsföring?  

Employer branding och rekryteringsmarknadsföring används ofta synonymt, men de representerar olika begrepp. Medan employer branding fokuserar på att visa upp ditt företag som en attraktiv arbetsplats för nuvarande och potentiella medarbetare, handlar rekryteringsmarknadsföring främst om att marknadsföra lediga tjänster för att attrahera ansökningar från rätt kandidater. Denna typ av marknadsföring avslutas direkt efter att tjänsten blivit tillsatt. 

Employer branding däremot är en ständigt pågående process med ett långsiktigt mål att påverka människors uppfattning om företaget. Att skapa ett framgångsrikt employer brand tar tid, men när det väl är etablerat är det en fördel som ger långsiktiga resultat för bland annat rekryteringsprocessen. 

 

Vikten av employer branding i rekryteringsstrategin 

Vare sig du jobbar aktivt med ditt employer brand i rekryteringsprocessen eller inte, kommer kandidaternas upplevelse av er kontakt påverka bilden av ditt employer brand. Från det första mötet via jobbannons och karriärsida till de sista stegen i rekryteringsprocessen, kommer alla interaktioner lämna ett avtryck och spela en avgörande roll i kandidatens syn på er som arbetsgivare.  

Att aktivera sitt employer brand genom hela kandidatresan är därför av stor vikt för att locka rätt kandidater att söka sig till just ditt företag. Nedan har vi samlat våra tips på hur du, steg för steg, kan väva in ditt employer brand i rekryteringsprocessen för att skapa effektiva rekryteringsstrategier.  

 

Så väver du in ditt employer brand i rekryteringsprocessen

 

Identifiera din nuvarande position på arbetsmarknaden
Ett viktigt första steg är att förstå hur andra uppfattar ditt arbetsgivarvarumärke för att identifiera vad du bör jobba på. Genomför undersökningar bland medarbetare, analysera feedback från tidigare kandidater och håll koll på onlineplattformar där kandidater och medarbetare kan lämna recensioner.
 

Låt medarbetarna dela med sig av sina upplevelser
Trovärdigheten för ett arbetsgivarvarumärke ökar markant när företagets medarbetare kommunicerar och svarar på frågor jämfört med när det är företaget själv som är rösten utåt. Uppmuntra nuvarande medarbetare att dela sina erfarenheter och upplevelser och lyft fram dessa på er karriärsida eller i sociala medier. Förutom att det ger en transparent och ärlig inblick i ert arbetsgivarvarumärke och företagskultur, bygger det även en intern stolthet inom företaget.
 

Bygg upp en aktiv närvaro online
Bygg upp din digitala närvaro genom bloggar, podcasts och webbseminarier med innehåll som är relevant för din bransch och företagskultur. Att vara där kandidaterna är med målgruppsanpassad information hjälper dig att nå ut till dina relevanta målgrupper och skapa en heltäckande bild av ditt företag.
 

Kommunicera transparent och konsekvent
Oavsett om det är på er webbplats, i sociala medier eller jobbannonser, säkerställ att budskapen om er företagskultur och värderingar är konsekventa. En enhetlig varumärkesbild bygger ett starkt arbetsgivarvarumärke.
 

Stick ut med jobbannonsen
De flesta jobbannonser innehåller samma gamla trötta klyschor och uttjatade uttryck. Samtidigt är jobbannonsen många gånger det första intrycket kandidaten får av ert arbetsgivarvarumärke. Stryk klyschorna och ta fram en jobbannons i linje med ditt varumärke som engagerar och inkluderar!
 

Lyft fram era värderingar och förmåner
När allt fler stannar kvar hos sin arbetsgivare på grund av en osäker omvärld, är det av stor relevans att möta sina medarbetares förväntningar för att behålla deras engagemang och motivation. Detsamma gäller när du behöver attrahera nya medarbetare på en arbetsmarknad som redan präglas av kompetensbrist. Att lyfta era unika förmåner och visa vad som skiljer er från konkurrenterna på ett tydligt sätt, hjälper kandidaterna att i ett tidigt skede få en inblick i vad ni kan erbjuda – och varför de ska välja just er som arbetsgivare.

 

Fokusera på onboardingen
Som sagt, första intrycket är avgörande. En genomtänkt onboardingprocess som får kandidaten att känna sig välkomnad och inkluderade hjälper inte bara nya medarbetare att snabbt komma in i sina roller och bli produktiva, utan stärker också ditt varumärke från dag ett.
 

Mät effekten för att kunna förbättra
Att aktivera sitt employer brand kräver både tid och resurser. Just av den anledningen är det viktigt att säkerställa att de aktiviteter du investerar i också genererar resultaten du hoppas på.Här kan du läsa mer om hur du sätter en mätplan för utvecklingen av ditt arbetsgivarvarumärke.  

 

 

Vill du skaffa en konkurrenskraftig position på arbetsmarknaden som lockar rätt kandidater?

Kontakta oss

Du kanske också gillar:

Employer Branding

Alla som söker jobb har rätt till återkoppling

Läs mer

Kollegor samarbetar i en trivsam företagskultur

Employer Branding

Exempel på företagskulturer: bättre resultat med rätt arbetsgivarvarumärke

Läs mer

Tre personer vid ett bord sett från sidan. En har en blå mygg i händerna och de andra två sitter framför varsin laptop.

Employer Branding

Fem tips för att skapa effektiv internkommunikation

Läs mer

Prenumerera på insights