Employer Branding
Employer Branding
Vad är employee experience (EX) och vad betyder det för framtidens arbetsmarknad?
21 AUGUSTI 2024
Employee experience (EX) är en medarbetares upplevelse och känsla av interaktionen med sin arbetsgivare, från första kontakt i rekryteringsprocessen till avslutad anställning.
EX påverkas och omfattas allltså av en rad olika aspekter både i arbetslivet och privatlivet och är en långsiktig approach som handlar mer än om att skapa nöjda och glada medarbetare – utan om att skapa en organisation där det finns ett ömsesidigt utbyte av värde.
Hur påverkar EX ert bolags förmåga att attrahera, rekrytera och behålla medarbetare 2024?
Thomas Gilovich är en amerikansk psykolog som har forskat kring om människor blir lyckligare av att investera i upplevelser eller materiella ägodelar. Vad Gilovich kom fram till var att om du investerar i en materiell ägodel kommer din tillfredsställelse att sjunka med tiden, medan den ökar om du i stället investerar i en upplevelse. Det är det här som är kärnan i employee experience – kandidaterna ska inte känna att de investerar i en fysisk pryl när de skriver på anställningsavtalet hos er, utan i en upplevelse.
I dag liknar däremot relationen mellan kandidat och arbetsgivare oftast den transaktionella mellan en konsument och ett företag. Första dagen på jobbet är kandidaten upprymd och nyfiken – för att med tiden tappa motivationen.
Det är här du som arbetsgivare kan forma ditt företags EX genom att identifiera viktiga ögonblick i hela kandidatresan och göra dem mer positiva, uppfyllande och glädjefulla.
Missa inte vårt tolfte Employer Branding talks den 24 september på tema employee experience.
Tillsammans med en av Sveriges främsta experter på EX, Emma Fahlstedt från Consid, diskuterar vi vikten och påverkan av employee experience och undersöker dessutom hur EX och hälsa på arbetsplatsen hör ihop på framtidens arbetsmarknad. Save the date!
Hur hänger employer branding och employee experience ihop?
Medan employer branding handlar om hur ett företag uppfattas externt som arbetsgivare av nuvarande, dåtida och potentiella medarbetare, är EX de anställdas interna upplevelse av arbetsgivaren, kulturen samt den fysiska och virtuella arbetsplatsen.
En positiv employee experience är därför en grundläggande del av ett starkt employer brand. En positiv EX leder till högre medarbetarnöjdhet och engagemang då anställda känner sig mer motiverade och lojala när deras arbetsmiljö och upplevelse är positiv. Genom att skapa en bra arbetsmiljö och upplevelse för anställda, kan företag bygga ett positivt rykte som arbetsgivare – vilket i sin tur attraherar och behåller talanger.
Personer med en positiv medarbetarupplevelse (EX) har 16 gånger så hög nivå av engagemang än medarbetare med en negativ upplevelse. De är även åtta gånger mer benägna att vilja stanna på företaget.
McKinsey, Employee Experience survey 2020.
Tre knep som hjälper dig att förbättra ditt företags employee experience
1. Samla in feedback och åtgärda problemområden
Ett effektivt sätt att förbättra din organisations employee experience är genom att kontinuerligt samla in feedback från dina medarbetare, genomföra undersökningar, och använda dataanalys för att identifiera och åtgärda problemområden.
2. Identifiera de viktigaste ögonblicken i hela kandidatresan
Som arbetsgivare behöver du även förstå och identifiera de ögonblick som är av betydelse i medarbetarens liv. Oftast delar vi upp kandidatresan i olika stadier, (attract, recruit, onboard, develop, retain & transition) men medarbetarna själva ser troligtvis inte sig själva, eller sin tid hos er, på det sättet. Deras upplevelser består av ögonblick som varit avgörande för dem, både i arbetslivet som privatlivet. Vi tar första dagen på jobbet som exempel. Ingen av kollegorna hälsar, access till systemen saknas, de får äta lunch själva. Ja, då har kandidaten redan första dagen troligtvis fått en dålig bild och negativ upplevelse som formar deras employee experience.
3. Se din organisation som ett laboratorium, inte en fabrik
Ett annat sätt är att börja behandla din organisation mer som ett laboratorium än en fabrik. Medan fabriker ofta är linjära, proccesstyrda och hierakiska, är laboratoirum innovativa och datastyrda med möjlighet att experimentera och misslyckas – en miljö som mer liknar en upplevelse av kontinuerlig utveckling, spännande uppgifter och rum att växa, eller hur?
Signa upp på vårt tolfte employer branding talks den 24 september
Lär dig om hur du kan designa, forma och kontrollera ditt arbetsgivarvarumärkes employee experience. Klicka på länken och gör dig redo att skapa den ultimata medarbetarupplevelsen.