Foto på Peter Kurzwelly framför en mikrofon i en poddstudio

Employer Branding

AI:s påverkan på framtidens employer branding och rekrytering – Employer Branding Talks 14 mars

20 MARS 2024

Över 2,5 miljoner. Så många träffar fick sökningen Event om AI på Google under 2024. Det råder ingen tvekan om att ämnet just nu är högaktuellt – och inte minst inom employer branding och rekrytering.  
 
Just därför ägnade vi vårt elfte Employer Branding Talks åt att utforska möjligheterna och utmaningarna med AI. Detta för att på bästa sätt förbereda oss för den snabbrörliga transformation som nu står inför dörren. Med oss hade vi AI-experten Peter Kurzwelly, Head of operations AI Sweden.  
 
Missade du live-eventet? Ingen fara! Här kan du se inspelningen.

 

Utvecklingen av digital teknik 


Redan 2016 sa Sundar Pichai, CEO för Google och Alphabet, att artificiell intelligens är det viktigaste mänskligheten jobbar på. Samtidigt förutspådde Pichai att teknologin kommer ha en större inverkan än både elektriciteten och elden. För att hänga med i det snabba flödet och nyttja marknadens nya AI-tjänster och machine learning på bästa sätt, är det viktigt att backa och tänka på vad teknik faktiskt är och betyder. 
 
Teknik och teknikutveckling har funnits i det moderna samhället sedan den industriella revolutionen. Vi har datorerna på 90-talet, internet på 00-talet, mobilerna på 10-talet och nu AI på 20-talet. Även om det inte är första gången vi står inför ett stort skifte på grund av teknikens framfart, är det viktigt att ha med sig att AI är en annan form av teknologi – och denna gång kommer utvecklingen gå betydligt snabbare än tidigare. 

 

En dispruptiv och snabbväxande teknologi

AI är en så kallad dispruptiv teknologi, alltså en innovation eller en ny typ av verktyg som signifikant ändrar sättet vi gör saker och ting på. I och med att AI inte kräver liknande resurser av användarna eller samhället så som tidigare teknik har gjort, till exempel ekonomisk investering eller infrastruktur, kommer AI att ha både en starkare påverkan och utvecklingstakt. Detta kräver i sin tur snabbare anpassningsförmåga och bättre förberedelser av organisationer som vill behålla en konkurrenskraftig position på marknaden. 

 

AI, kommunikation och employer branding

 

Maskininlärning har länge varit en del av digital marknadsföring och kommunikation, men blivit betydligt mer avancerat under de senaste åren. Idag finns det till exempel verktyg inom dataanalys, automatiserade sökbudgivningsprocesser på Google samt AI-genererade copy-alternativ och automatiska målgrupper på Meta.

Att använda AI i utvecklingen av ett Employer Value Proposition (EVP), där det handlar om att identifiera en organisations unika erbjudande och kultur, kan dock riskera att bli både generiskt och missvisande. Med detta sagt går det att automatisera vissa processer i projektet – så länge dessa kompletteras med mänsklig granskning och korrigering. Att använda generativ AI som din assistent som du tränar med data kring t.ex. tonalitet, EVP policys eller liknande, kan öka både effektivitet och kreativitet.

Foto på Peter Kurzwelly framför en mikrofon i en poddstudio
”AI och machine learning är i stort sett en optimieringsteknologi, vilket betyder att tekniken gör ingenting av sig självt utan vi behöver tillämpa tekniken på befintliga processer och där vi tror att den kan skapa värde.”
— Peter Kurzwzelly, Head of Operations på AI Sweden

Så nyttjar du AI:s potential och behåller din konkurrenskraft

Genom att aktivt anpassa sig till den pågående transformationen och omfamna möjligheterna med AI kan du positionera dig väl för framtiden och behålla din konkurrenskraft på arbetsmarknaden. Här tipsar vi om vad du behöver för att lyckas ställa om och rusta dig på bästa sätt inför morgondagen.

Ett modigt ledarskap

För det första behövs modiga ledare som förstår vikten av AI och att vårt förhållningssätt till det är direkt kopplat till framtida konkurrenskraft. Ledare som gör AI till en prioritet i sina organisationer och skapar utrymme för att investera tid och förståelse kommer ha ett försprång.

En teknikförståelse och domänkunskap

Vi behöver även skapa oss en förståelse för tekniken, dess egenskaper och förmågor så att vi kan tillämpa det på våra egna användningsfall. AI är ett fantastiskt stöd som innebär flera möjligheter, men vi behöver ha domänkunskap och vara pålästa för att ligga i framkant.

Ett källkritiskt öga

Generativ AI som ChatGPT har öppnat upp möjligheter för gemene man att använda AI-verktyg utifrån sina behov, vilka har skapat nya problem som vi kanske inte tänkt på innan. Vem har till exempel matat in datan i AI-boten? Hur kan åsikter påverkas av detta? Du har säkert hört det förut, men vi säger det igen: Att vara källkritisk vid användning av generativ AI är av största vikt.  

 

Använda AI som verktyg – inte en ersättning

Till sist är det viktigt att se på och använda AI som just ett verktyg. Det är lätt att ha en glorifierad bild av denna snabbutvecklande teknik, men vi måste komma ihåg att tänka på hur vi skapar faktiskt värder i det vi vill göra. Använd AI som ett verktyg för att förbättra processer och resultat, men komplettera det även med mänsklig expertis och erfarenhet.

 

 

Vill du prata mer om employer branding?

Kontakta oss

Du kanske också gillar:

photo of speakers EBT 5

Employer Branding

Datadriven företagskultur i realtid – Employer Branding Talks 22 mars

Läs mer

En grupp med människor i kontorskläder som står framför en rosa industrivägg. De dansar och ler.

Employer Branding

Employer branding och AI

Läs mer

Bild på tre personer som sitter och dricker kaffe runt ett cafébord

Rekrytering

Mänskligt möter maskin – så används AI inom rekrytering

Läs mer

Prenumerera på insights