Oddwork x Axis Communications

Top of mind hos tech-talanger 

Axis Communications är ett ledande teknologiföretag som grundades 1984. Med 4000 medarbetare i över 50 olika länder, utvecklar företaget innovativa nätverkslösningar för att skapa en smartare och säkrare värld. Med målet att attrahera fler topptalanger inom tech, fick vi på Oddwork uppdraget att framhäva Axis unika kultur och locka fler kandidater att söka sig till företaget.

Uppdraget

För att lyckas med detta uppdrag, tog vi fram en kommunikationsguide med syfte att stärka Axis arbetsgivarvarumärke, öka trafiken till karriärsidan, locka fler relevanta ansökningar och skapa en intern stolthet bland medarbetarna. Under projektets gång genomförde vi ett antal intervjuer med nuvarande medarbetare på Axis, en noggrann målgruppsanalys via LinkedIn Talent Insight, samt en undersökning via Stack Overflow Developer Survey för att förstå vad dagens tech-talanger värderar hos en arbetsgivare.

Resultatet

Våra samlade insikter och datapunkter om målgruppen resulterade i en omfattande kommunikationsguide med praktiska verktyg, insikter och råd för att kommunicera effektivt på olika plattformar och framhäva Axis som företagskultur och arbetsgivare. Guiden innehöll bland annat information om målgruppen, framtagna personas och en dos and don’ts -lista för tonalitet. Vi tog även fram ett kreativt koncept som lade grunden till flera digitala kampanjer som Oddwork utvecklade och optimerade i sociala medier för att framhäva Axis erbjudande till relevanta kandidater.

Svartvit profilbild av Iza von Eyben
”Med hjälp av ett gediget analysarbete, fina intervjuer och ett härligt kundsamarbete tog vi fram ett insiktsdrivet, kreativt koncept, många handfasta guidelines och ett antal kampanjer. Det blev en stabil grund för att börja kommunicera mot den svårflirtade tech-målgruppen.”
— Iza von Eyben, Senior Copywriter
Kreativa uttag

Where innovation meets purpose

I samarbetet med Axis tog vi även fram en creative toolbox, innehåll till Axis blogg och en kanalstrategi för innehåll på sociala medier. Vi genomförde också en tvådagars fotografering på Axis HQ. Alla uttag tog självklart avstamp i den framtagna kommunikationsguiden och det kreativa konceptet Where innovation meets purpose.

 

 

Vill du prata med en employer brandingexpert?

Kontakta oss

Fler success stories

Två perspner vandrar i fjällmiljö. Den ena personen pekar mot något i fjärran.

Employer Branding

LKAB: En digital kampanj som engagerade över 35 miljoner människor

Employer Branding

Sendify: Att skapa EVP- och aktiveringsstrategi – del ett

En ung jurist står på ett sädesfält med håret blåsande i vinden. Hon blickar ut över landskapet. I bakgrunden syns ett antal vindkraftverk.

Employer Branding

MAQS Advokatbyrå: Medvind i karriären sågs över 1 miljon gånger