Oddwork 🧡 Maqs Advokatbyrå
Medvind i karriären sågs över 1 miljon gånger
Hos MAQS Advokatbyrå väntar en spännande karriärvärld med rum att växa och ett fantastiskt lagarbete i botten. Inte minst för den som är i början av sin bana och har en särskild ådra för affärsjuridik och vill jobba riktigt nära affären. Det är en story fler måste få höra.
Utmaningen
2024 utsågs MAQS till årets advokatbyrå av Regi och har branschens mest nöjda kunder. Trots sitt starka erbjudande som arbetsgivare och ett hedervärt utnämnande som årets byrå är MAQS relativt okända för färska jurister, framför allt i storstadsregionen Stockholm. Här finns med andra ord ett budskap att förmedla – om platsen där man kan utforska en värld av spännande affärsjuridik och få karriären att flyga.
Uppdraget
Vårt uppdrag har därför varit att ta fram ett kampanjkoncept tillsammans med en rad kampanjer i sociala medier. I sin helhet syftade arbetet till att öka attraktionskraften, öppna upp och berätta storyn för målgruppen – juridikstuderande i sluttampen av sin utbildning eller nyutexaminerade jurister.
Konsten att komma riktigt nära affären
Det kreativa konceptet fick namnet ”Närmare uppdraget. Längre i karriären.” och kompletterades med en grundcopy, rubrikvariationer och exempel på olika kommuniktionsenheter som karriärsida, sociala medie-annonser och billboard.
Vi planerade och genomförde också ett foto- och filmtillfälle i naturlig utomhusmiljö där idén byggde på att placera en medarbetare riktigt nära kundens affär, faktiskt lite överdrivet nära. I detta första fall handlade det om vindkraftverk då MAQS har en stark position inom Renewables. Och att låta medarbetarens hår blåsa häftigt på grund av kraftverkens snurr i bakgrunden. Byråns egna unga jurister agerade modeller och en lövblås fick rufsa frisyrena. Fototillfället gav oss material som på ett unikt och spännande sätt stöttade och kompletterade konceptets budskap.
Medvind i karriären
Skarpa bilder, filmer och lekfulla formuleringar som exempelvis “Medvind i karriären”, användes sedan i sociala medie-kampanjerna på Meta och LinkedIn. Kampanjerna A/B-testades kontinuerligt så att resultatet skulle bli optimalt. Trafiken drev vi till en karriärsida under samma tematisering för att skapa konsekvens och tydlighet.
Resultat & effekt
Under perioden oktober 2023 – januari 2024 genomfördes ett antal kampanjer på Meta och LinkedIn med målet att driva trafik till MAQS landningssida för studenter och unga professionella. Där kan man läsa mer om bolaget och hur det är att jobba på MAQS som nyutexaminerad. Men också registrera sig för kommande nyhetsbrev och utskick.
1 035 303
visningar
Kampanjerna genererade sammanlagt 1 035 303 impressions och nådde totalt 205 132 unika personer.
24 834
reaktioner
Kampanjerna fick nästa tjugofemtusen i engagemang, klick, kommentarer och likes.
6 557
klick
Över sex tusen personer besökte kampanjsidan tack vare annonserna, vilket ger en click through rate på 0,63%.
160
studenter
Som ytterligare en effekt av kampanjen har etthundrasextio studenter signat upp sig och är intresserade av MAQS.
Så här säger Jenny Bildsten, Chief Communications Officer, MAQS:
”Vi har under kampanjens gång sett en ökning av varumärkeskännedom ibland studenter och fått en bättre förståelse av målgruppen. Effekterna av kampanjen märkte vi även av under höstens jobbmässor på de olika skolorna vi besökte då juriststudenterna kände till oss och hade sett kampanjen på sina sociala kanaler. Tillsammans med kampanjinsatserna och de fysiska besöken på skolorna har vi dessutom fått in en stor mängd registreringar till vårt nyhetsbrev där vi framöver kan utveckla relationerna med målgruppen och skapa framtida aktiviteter för studenterna.”