Bild på en person med mörkblå manchesterskjuorta och ett litet leende på läpparna. Bakgrunden är mörk i blåa nyanser.

Oddwork 🧡 SEB Business Services

SEB Business Services: Karriären i hjärtat av affären

Visst vill man jobba nära pulsen i händelsernas mitt? På SEB Business Services är det fullt möjligt. Här varvas kundrelationer och operativa uppgifter med strategi, AI och automation, nära verksamhetens hjärta. Bankens kretslopp får aldrig stanna. Eller som medarbetarna själva säger – ”Who you gonna’ call? Business Services!”

Utmaningen

SEB:s Business Services är en viktig del av banken som verkar mitt i hjärtat av kundleveranserna. Inte undra på att kvalificerade medarbetare med rätt kompetens är avgörande. Och för den som vill växa i karriären finns många möjligheter. Här väntar spännande jobb, smarta lösningar och banbrytande teknik. Trots det förknippas enheten ofta med enkla backoffice-roller, vilket gör det utmanande att rekrytera talanger.  

Uppdraget

Vårt uppdrag har varit att skapa en kommunikationsplattform och ett kreativt koncept med syfte att utmana attityderna, öka attraktionskraften och bygga intern stolthet. Vi vill berätta storyn – i alltifrån budskap och bilder till film och kreativa enheter – om en pulserande enhet med en omfattande förändringsagenda. Där många utvecklingsmöjligheter väntar.

moodboard för SEB business services

Så gjorde vi

Projektet inleddes med ett strategiarbete som bland annat baserades på en analys av talangmarknaden, kvalitativa medarbetarintervjuer och workshops med personer i verksamheten. Vi utformade även personas för de olika talangmålgrupperna för ökad förståelse och träffsäkerhet. Sammantaget bidrog strategiarbetet till en sanningsenlig bild av vad SEB Business Services faktiskt har att erbjuda sina medarbetare.

Från insiktsarbetet tog vi steget över till att skapa en kommunikationsplattform tillsammans med ett övergripande kreativt koncept, manifest, rubrikvariationer, visuella riktlinjer och moodboard liksom kreativa exempel längs talangresans faser.

I händelsernas mitt – ”At the heart of the action”

Konceptet sammanfattades enkelt och slagkraftigt till ”At the heart of the action” just för att SEB Business Services är mitt i händelsernas mitt, nära bankens puls.

I samma anda planerade och genomförde vi också fotografering och filmning av kreativa medarbetarporträtt samt en EB video. Känslan av puls och action förmedlades genom reflektioner, speglingar, spännande närvaro, ögonkontakt, interaktion mellan människor och hög energi.

”Det är extra kul att se är att vi även nått fram med budskapet till våra andra kollegor i banken, som fått upp ögonen för våra medarbetares viktiga bidrag i kundleveranserna.”
— Chanakiet Sonthinoi, Project Lead, SEB Employer Branding

Resultatet

Det nya kommunikationskonceptet lanserades internt i oktober 2023 under en festlig launch där nyckelpersoner från SEB Business Services deltog. Koncept och film skapade mycket stolthet och engagemang bland enhetens medarbetare och ska fortsättningsvis genomsyra såväl intern som extern kommunikation, för att stärka kulturen och attrahera nya kvalificerade medarbetare.

Så här säger Chanakiet Sonthinoi Project Lead, SEB Employer Branding om projektet och dess resultat:

”Som en del av projektgruppen på SEB har jag varit med från projektets start och jag är väldigt stolt över den kommunikationsplattform som projektet resulterat i. Konceptet ’At the heart of the action’ har tagits emot med entusiasm och glädje internt, vilket varit påtagligt inte bara under den interna lanseringskampanjen i höstas utan kan även kännas i kontorslandskapet och på möten med kollegor och chefer inom enheten. Det är extra kul att se är att vi även nått fram med budskapet till våra andra kollegor i banken, som fått upp ögonen för våra medarbetares viktiga bidrag i kundleveranserna på ett sätt som vi inte upplevt tidigare. Vi kan också konstatera att budskapet fungerar på talangmarknaden, då vi ser en ökning i antalet ansökningar till våra utlysta roller.” 

Person i mörkrosa stickad tröja som sitter vi ett fönster.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Fler success stories

Employer Branding

Starship Technologies – The talk of the town. Eller världen.

Recruitment

Renta – Rekrytering från norr till söder

Employer Branding

Sendify: Att skapa EVP- och aktiveringsstrategi – del ett