Bild på tre personer som sitter och dricker kaffe runt ett cafébord

Employer Branding

Datadrivet employer branding med stöd av KPI:er

22 AUGUSTI 2025

Från känsla till strategi – så mäter du effekten av ditt arbetsgivarvarumärke 

Employer branding handlar fortfarande om berättelser, värderingar och upplevelser. Men i takt med att konkurrensen om talanger ökar och investeringarna blir större, har också behovet av mätbarhet ökat. De senaste åren har vi sett en tydlig rörelse: employer branding flyttar in i styrelserummen. Med KPI:er i handen. 

Från känsla till fakta 

Att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke har ofta setts som något svårt att mäta, men det håller på att förändras. Genom att koppla employer branding till data och tydliga nyckeltal går det att: 

  • Visa vad som fungerar och vad som inte gör det. 
  • Identifiera vilka målgrupper som engagerar sig. 
  • Optimera innehåll, kanaler och budskap. 
  • Förutse utmaningar innan de påverkar rekrytering och retention. 

När employer branding blir mer datadrivet, blir det också mer strategiskt. 

Kollegor samarbetar i en trivsam företagskultur

Därför är det kraftfullt: 

  • Säkerställer att insatserna är i linje med affärsmålen
    → Employer branding kan anpassas efter tillväxtstrategi, kompetensbehov och geografiska mål. 
  • Visar värdet för ledningen
    → Genom mätbara resultat ökar förståelsen och investeringsviljan i högsta ledningsgrupp. 
  • Ger förutsägande insikter
    → Med hjälp av rätt verktyg går det att se trender i kandidatupplevelse, engagemang och rykte innan det påverkar siffrorna. 

 

Vad kan man mäta? 

Beroende på syfte, målgrupp och kanal kan olika KPI:er användas: 

Exempel på vanliga employer branding-KPI:er: 

  • Kännedom (ex. varumärkeskännedom bland målgruppen) 
  • Engagemang (ex. klickfrekvens, videovisningar, delningar) 
  • Kandidatnöjdhet (via surveys eller NPS) 
  • Tid till ansökan (hur snabbt rör sig kandidater genom funneln?) 
  • Medarbetarambassadörskap (delaktighet i kommunikation internt och externt) 
  • Intern stolthet (ex. eNPS eller medarbetarenkäter) 

 

Så kommer du igång: 

  1. Koppla employer branding till övergripande affärsmål – vad vill ni uppnå på 1–3 års sikt? 
  2. Sätt KPI:er som går att följa upp regelbundet – välj hellre få, tydliga än många diffusa. 
  3. Använd rätt teknikstöd – ATS, analysplattformar och kampanjverktyg ger mycket data. 
  4. Visualisera effekten – gör resultat synligt för ledning och organisation. 
  5. Lär och justera längs vägen – employer branding blir starkare i takt med att ni lär känna datan. 

Employer branding som beslutsstöd 

Ett datadrivet arbetssätt innebär inte att employer branding blir mindre mänskligt, det blir bara mer precist. När du vet vad som fungerar kan du fokusera där det räknas. Och det är just detta som gör employer branding till ett strategiskt verktyg i en affärskritisk fråga. 

Vill du ha stöd i att ta fram KPI:er, bygga dashboards eller knyta employer branding till affärsmål? Hör av dig! 

📬 Prenumerera på insights

Vill du ha fler insikter som dessa? Prenumerera på vårt nyhetsbrev eller hör av dig. Vi älskar att prata annonser, data och framtidens talanger. 

Skribent

Iza von Eyben

Som Senior Strategic Copywriter i Oddworks comms-team arbetar Iza med datadriven strategi och kreativ employer branding. Med sin bakgrund inom journalistiken och starka känsla för språk och struktur brinner hon för att hitta kärnan i kundens arbetsgivarerbjudande. Just nu gräver hon djupare i hur AI kan bidra till mer träffsäker och relevant kommunikation.

Relaterade insights

Employer Branding

Aktivera ditt employer brand med employee video testimonials!

Läs mer

I förgrunden syns en kvinna som ler och har brunt, axellångt hår. I bakgrunden står hennes team, bestående av fyra personer. Alla är ledigt klädda och ser in i kameran.

Employer Branding

Därför ska mätbarhet vara en del av din employer brandingstrategi

Läs mer

Två kvinnor sitter mittemot varandra vid ett bord i kontorsmiljö.

Employer Branding

Det ska employer branding-ansvariga fokusera på 2025

Läs mer