Två personer som skrattar. De står i ett restaurangkök och håller i varsin plåt.

Employer Branding

Det ska employer branding-ansvariga fokusera på 2025

29 JANUARI 2025

Employer branding-kommunikation har onekligen blivit skarpare och mer träffsäker de senaste åren. Här kan du läsa om de trender vi förutspår kommer forma employer branding-världen under 2025. Vi ser mer kreativa employer value propositions, AI som tar större plats, hyperpersonalisering, utökad mätbarhet och storytelling. Men vad bör ni som employer branding-ansvariga egentligen fokusera på?  

I den här artikeln går vi igenom vad ni kan göra för att inte bara ha koll på trenderna, utan också implementera dem i organisationen.  

 

Genuinitet och transparens står högst upp på checklistan

Autenticitet är fortsatt högt värderat, vilket innebär att företag behöver bli ännu mer transparenta. Det handlar inte bara om att ha värderingar på plats, utan också om att visa hur dessa lever i vardagen. Kandidater vill se det genuina. Ett starkt arbetsgivarvarumärke behöver kunna svara på frågor som: 

  • Hur hanterar företaget utmaningar?
  • Hur stöttar man karriärutveckling?
  • Hur är stämningen mellan kollegor?
  • Etc…

En lyckad employer branding-strategi är ärlig och speglar verkligheten på företaget – en utmaning som SEB Business Services tog sig an när de skapade en helt ny kommunikationsplattform.

I sitt koncept At the heart of the action lyfter de affärsområdet Business Services som bankens hjärta. Konceptet har sedan 2023 genomsyrat såväl intern som extern kommunikation. Läs mer om arbetet här.

 

Stabilitet och trygghet – en nyckel i tider av osäkerhet

I en värld präglad av ekonomisk osäkerhet och global instabilitet blir trygghet och stabilitet allt viktigare för kandidater, både befintliga och potentiella. Företag med ett etablerat rykte och långsiktiga strategier kan dra nytta av detta genom att betona sin stabila och trygga position som arbetsgivare.  

 

Mental hälsa och välbefinnande i fokus

För yngre generationer är mental hälsa och balans ibland lika viktigt som lön. 2025 behöver arbetsgivare visa att man tar dessa frågor på allvar. Visa hur ni arbetar med allt från stresshantering och work life-balance till att skapa säkra arbetsmiljöer. Genom att erbjuda stöd som terapi, företagshälsovård och öppna samtal om mental hälsa, kan företag positionera sig som arbetsgivare som bryr sig på riktigt.

 

Autentiskt medarbetarberättande

Berättelser från medarbetare är ett kraftfullt verktyg inom employer branding, och under 2025 blir autentiska medarbetarberättelser ännu viktigare. Genom att låta medarbetare själva berätta om sina upplevelser skapas en äkta bild av arbetsplatsen. Detta kan till exempel användas på företagets sociala medier eller karriärsida. Och videoinnehåll är något som gymkedjan SATS gått in starkt för.

SATS visar upp autentiska medarbetarupplevelser på sin karriärsida

Genom att låta medarbetare själva spela in korta mobilvideos där de berättar hur det är att jobba på SATS har kedjan lyckats öka engagemanget på sin karriärsida.  

 

Starkt fokus på personlig utveckling

Med den snabba teknologiska utvecklingen är kompetensutveckling viktigare än någonsin och något många talanger efterfrågar. Inför 2025 ser vi ett ökat fokus på hur företag investerar i medarbetarutveckling och då inte bara på traditionella utbildningsprogram, utan också mikroinlärning, mentorskap och andra skräddarsydda lösningar som kan utveckla både medarbetaren och företaget i stort. 

 

Hållbarhet som en del av employer branding-strategin

Hållbarhet har gått från trend till grundpelare i hur företag positionerar sig, både gentemot kunder och medarbetare. Allt fler kandidater förväntar sig att företag tar ansvar för miljö, samhälle och arbetsmiljö. För att inte skada varumärket behöver detta formuleras trovärdigt och konkret i kommunikationen, till exempel via mål och mätbara resultat. 

 

Kommunikation mot specifika talangmålgrupper

De flesta proaktiva arbetsgivare har sitt arbetsgivarvarumärke på plats idag. Nästa steg är att finslipa och rikta kommunikationen mot specifika talangmålgrupper. Denna typ av målgruppsinriktad kommunikation kallas ofta target value proposition (TVP). Genom att anpassa budskapen till olika talanggrupper blir företagets employer branding ännu mer effektivt. Ett bolag som framgångsrikt gjort detta under 2024 är Estrella med sin digitala kampanj för att hitta potatisodlare. 

En mörkhårig man står ute i ett potatisfält.

Konceptet med budskapet När livet ger dig potatis, gör chips visades nästan en halv miljon gånger och fick en klickfrekvens över det dubbla jämfört med branschstandard. Läs mer om konceptet här. 

 

Berätta om ledarskapet

Om ni har starkt ledarskap i organisationen, se till att framhäva detta i ert employer value proposition (EVP) och i er kommunikation. En effektiv metod för att säkerställa ett enhetligt ledarskap är att skapa en ledarskapsguide som klargör ledarskapsprinciper och förväntningar.

Genom att förstå och anpassa er till dessa trender kan ni skapa en mer attraktiv och autentisk arbetsgivarprofil. 2025 blir året då employer branding inte bara handlar om att synas – utan om att verkligen engagera och bygga äkta förtroende.

 

Skribent

Iza von Eyben

Iza är medlem i Oddworks kommunikationsteam och mer kreativ själ får du leta efter. När hon inte jobbar med employer brandingprojekt i stort och smått, brinner hon för hållbarhet. Bland oss Oddworkers är hon känd som den som är överlägset bäst på att hitta snygga secondhandklipp.

Du kanske också gillar:

En person som sitter på ett svartvitrutigt golv. Personen har lockigt hår och bär VR-glasögon.

Employer Branding

Employer brandingtrender 2025 – det här behöver du ha koll på! 

Läs mer

En grupp med människor i kontorskläder som står framför en rosa industrivägg. De dansar och ler.

Employer Branding

Employer branding och AI

Läs mer

Charles Sinclair på Oddwork och Sara Dahlsfeldt på Adway

Employer Branding

SIME 2024: Hyperpersonalisering inom rekrytering

Läs mer

Prenumerera på insights