En man och en kvinna står vid ett skrivbord och samtalar med varandra.

Employer Branding

Effektiva strategier för att stärka employee retention

16 DECEMBER 2024

Employee retention är en strategisk satsning som stärker hela organisationen. Genom att investera i ditt företags employee retention, alltså åtgärder som uppmuntrar dina medarbetare att stanna kvar på företaget, kan du förhindra hög personalomsättning, stärka företagskulturen, förbättra produktiviteten och minska kostnaderna för rekrytering.  

 

Vad är employee retention och varför är det viktigt?

Om employer branding handlar om att attrahera, rekrytera och behålla medarbetare, så är employee retention det du gör för att behålla och engagera anställda över tid. I praktiken innebär det att skapa en arbetsmiljö där medarbetare trivs, utvecklas och ser en långsiktig framtid inom företaget. Målet är att minska personalomsättningen som annars kan vara kostsam – både i tid, pengar och produktivitet.  

 

Så behåller du personal på dagens arbetsmarknad

Genom att förstå vad som verkligen engagerar dagens medarbetare och anpassa strategier därefter, kan du se till att behålla dina bästa talanger och samtidigt positionera ditt företag som en attraktiv arbetsgivare – idag och för framtiden. 

Här bjuder vi på 7 effektiva strategier som tar avstamp i aktuella trender och insikter från dagens arbetsmarknad. Dessa insikter är baserade på bland annat Oddworks branschkunskap och erfarenheter från kundsamarbeten, samt rapporterna Young Professional Attraction Index och Randstad Employer Branding Research.

 

1. Se över ert erbjudande kring flexibilitet

Data från Randstad Employer Brand Research Report 2024, visar att balans mellan jobb och fritid är en av de främsta anledningarna till att dagens medarbetare väljer att stanna hos en arbetsgivare. Dessutom har hybridarbete blivit allt vanligare – hela 34 % av svenskarna arbetar idag i hybridmodeller, vilket är en ökning från 27 % förra året. 

Strategi 

Flexibilitet betyder inte enbart distans-eller hybridarbete, utan kan uttryckas på flera sätt. Identifiera vad ditt företag kan erbjuda för att skapa ett mer balanserat privat-och arbetsliv för dina anställda. Kan ni till exempel erbjuda mer flexibla arbetsscheman, en träningstimme på arbetstid, eller större utrymme att planera upp det egna arbetet mer självständigt

 

2. Kommunicera värderingar och syfte

Att arbeta för ett företag vars värderingar matchar ens egna är avgörande för många, särskilt för de yngre generationerna. Undersökningar visar att detta till och med kan påverka deras vilja att arbeta inne på kontoret. 

Strategi

Se till att tydligt kommunicera ditt företags värderingar och säkerställ att de integreras i allt från onboarding till löpande kommunikation och arbetsplatskultur. 

 

3. Satsa på karriärutveckling

59 % av de anställda i Sverige anser att personlig karriärutveckling är viktigt. Detta är något viktigare för kvinnor (62 %) än för män (57 %). Begränsade utvecklingsmöjligheter är dessutom en vanlig orsak till att medarbetare lämnar sin arbetsgivare. 

Strategi

Förtydliga kommunikationen kring individuella utvecklingsplaner och karriärvägar inom företaget. Erbjud interna som externa utbildningar och uppmuntra kompetensdelning inom teamet.

 

4. Belöna och uppmärksamma prestationer

Attraktiv lön och förmåner är fortfarande den viktigaste faktorn för att attrahera och behålla talanger på dagens osäkra arbetsmarknad. Samtidigt är otillräcklig kompensation den främsta orsaken till att medarbetare väljer att lämna. 

Strategi

Att höja lönerna motsvarande den senaste tidens ovanliga inflation har varit svårt för många arbetsgivare. Men det finns andra saker du kan göra för att få dina medarbetare att känna sig uppskattade och hjälpta ekonomiskt. Du kan tillexempel investera i friskvårdsbidrag, bjuda på frukost eller utveckla möjligheterna till distansjobb så att de anställda kan spara in på eventuella resekostnader. Att lyfta fram immateriella belöningar och interna karriärmöjligheter kan även bidra till att medarbetarnas engagemang ökar.

  

5. Främja inkludering och rättvisa

Inkludering är en hygienfaktor och dagens kandidater förväntar sig likvärdiga möjligheter oavsett kön, ålder eller etnicitet. Kriteriet rättvisa, som tidigare kallats mångfald och inkludering i Randstads undersökning, rankas nu som en av de mest prioriterade faktorerna på arbetsmarknaden för första gången någonsin.   

Strategi

Utbilda och arbeta strukturerat med inkluderingsfrågor och implementera policys för att säkerställa att alla medarbetare känner sig välkomnande, uppskattade och inkluderade oavsett vilka de är. Se även till att arbeta aktivt med ert employer brand för att säkerställa att kommunikationen är transparent och tilltalar alla talanger ni vill attrahera. 

 

6. Kommunicera stabilitet i oroliga tider

En arbetsmarknad präglad av pandemin följt av krig och en recession, har gjort att kandidater i allt större utsträckning söker sig till arbetsgivare som kan erbjuda trygghet och stabilitet.  

Strategi

Se över hur ni kan matcha kandidaternas efterfrågan på stabilitet och anställningstrygghet. Kan ni tillexempel lyfta fram er långsiktiga vision i interna och externa kommunikationskanaler, eller erbjuda incitament för sparplaner och förmåner kopplade till pension? 

 

7. Stärk ledarskapet

Ledarskapet är centralt för medarbetares trivsel och motivation. Faktum är att ett bristande ledarskap rankas som en av de främsta orsakerna till att medarbetare söker sig vidare från sin nuvarande anställning.  

Strategi

Satsa på ledarskapsutveckling för att ge chefer de verktyg de behöver för att stötta sina team effektivt. Utbilda chefer i coachande ledarskap och skapa tydliga strukturer för regelbunden feedback och dialog.

Du kanske också gillar:

Employer Branding

Aktivera ditt employer brand med employee video testimonials!

Läs mer

Tre personer vid ett bord sett från sidan. En har en blå mygg i händerna och de andra två sitter framför varsin laptop.

Employer Branding

Fem tips för att skapa effektiv internkommunikation

Läs mer

Employer Branding

Företagskultur: Våra bolags immunförsvar

Läs mer

Prenumerera på insights