Employer Branding
Employer Branding
Employee experience – Employer Branding Talks 24 september
27 SEPTEMBER 2024
Att bygga en kundresa utan att tänka på User experience (UX) känns otänkbart idag. Så varför försöker vi ens bygga kandidatresor utan Employee experience (EX) i åtanke?
En central del i employer branding
Idag är de flesta medvetna om vad employer branding innebär och dess centrala roll i att stärka ett företags rykte och attraktionskraft. Employee experience däremot är fortfarande ett relativt nytt begrepp och ännu finns inte särskilt mycket forskning, källor eller kunskap kring ämnet i Sverige. Trots detta är vikten av att arbeta aktivt med EX avgörande när det kommer till att skapa hög medarbetarnöjdhet, engagemang, motivation och lojalitet hos sina medarbetare.
I vårt tolfte Employer Branding talks hade vi nöjet att träffa en av de främsta svenska experterna på EX, Emma Fahlstedt från Consid och hälsoekonomen Jenny Wiener från Skandia. Under 45 snabba minuter djupdök vi i ämnet EX och hälsa på arbetsplatsen, undersökte EX relation till arbetsgivarvarumärket samt hur digitala vs. fysiska arbetsplatser påverkar vår medarbetarresa. Se inspelningen av eventet här.
Varför ska du börja bry dig om EX?
Employee Experience (EX) är en växande och viktig trend som fler företagsledare borde uppmärksamma. När allt fler organisationers fokus skiftar från aggressiv tillväxt till lönsamhet genom effektivisering, blir de anställda nyckeln till framgång. Genom att satsa på en positiv medarbetarupplevelse, alltså employee experience, kan företag främja innovation, stärka företagskulturen och engagera medarbetarna så att de vill stanna kvar och bidra till verksamheten. Det kan också minska kostsamma felrekryteringar och maximera de anställdas potential. Här kan du läsa mer om EX och dess betydelse för framtidens arbetsmarknad.
”Idag görs det otroligt bra insatser inom employer branding, men ibland missar man att ta hänsyn till helhetsupplevelsen. Här behöver arbetsgivare säkerställa att hela medarbetarupplevelsen, EX, faktiskt stämmer överens med vad som först utlovades i rekryteringskampanjerna.”— Emma Fahlstedt, Affärsområdeschef Employee Experience på Consid
Tre tips på hur du kan börja jobba aktivt med EX i din organisation
Emma Fahlstedt från Consid delar med sig av tre tips på hur du kan börja arbeta aktivt med employee experience i din organisation. Se hela eventet här.
Kartlägg kommunikationskanaler. Identifiera hur dina medarbetare får information, både formellt och informellt, särskilt i en hybrid arbetsmiljö. Genom att förstå medarbetarnas olika touchpoints kan du säkerställa att kommunikationen är tydlig, inkluderande – och att alla får samma informaiton.
Börja småskaligt. EX är en helhetsupplevelse som påverkas av en mängd olika faktorer likt kundupplevelsen i butik. Att börja jobba aktivit med arbetsgivarumärkets EX kan därför kännas överväldigande. Testa därför att börja med små, hanterbara delar så som onboarding, samarbetet i Teams eller företagets värdegrund. Mät och utvärdera resultaten innan du skalar upp arbetet.
Lyssna mer än du pratar. Lyssna på dina medarbetare och lev deras upplevelse. Som ledare kan du ha en föreställning om medarbetarnas vardag och pain points, men ditt första intryck är inte alltid korrekt. Lyssna aktivt på deras upplevelser och problem för att förstå vad som verkligen behöver förbättras.
”Att satsa på medarbetarnas hälsa och arbetsmiljö är inte en kostnad, utan en investering som företag kommer få tillbaka många gånger om.”— Jenny Wiener, Hälsoekonom på Skandia