En kvinna och en man sitter ner vid ett bord och pratar med varandra.

Employer Branding

Mät effekten av ditt employer brand

23 OKTOBER 2023

Har du koll på vad ditt employer brandingarbete faktiskt resulterar i? Att aktivera sitt employer brand kräver både tid och resurser. Just av den anledningen är det viktigt att säkerställa att de aktiviteter du investerar i också genererar resultaten du hoppas på.  

Så, hur mäter du resultatet av dina employer brandingaktiviteter och hur förvandlar du data till praktiska handlingar? I vårt tionde Employer Branding Talks diskuterade vi detta heta ämne med två experter inom området; Catherine Chamera, Product Marketing Manager från Visma Talent Solutions och Vanessa Karlsson, Communication Strategist LKAB.

Se inspelningen av eventet här. 

 

Från data till resultat

För att veta om du är på rätt spår med dina employer brandingaktiviteter behöver du veta var och hur du får mest valuta för pengarna. Dels för att du ska kunna ta bättre, datadrivna beslut men även för att ha mer kött på benen när du planerar och diskuterar med HR-chefer, delägare och övriga samarbetspartners kring budget, tid och resurser.

Men – att mäta effekten av employer branding handlar inte bara om att presentera imponerande siffror, utan hur du kan använda dessa siffror för att styra din strategi och i slutändan förbättra kandidatupplevelsen. 

 

Profilbild Vanessa Karlsson LKAB
”Våra nyckeltal är vår kompass. De guidar oss i vårt långsiktiga arbete, ger oss vägledning för att mäta vår framgång och hjälper oss att fatta kloka beslut inför framtiden.”
— Vanessa Karlsson, Communication Strategist på LKAB

Så mäter du kraften av ditt arbetsgivarvarumärke

Ett arbetsgivarvarumärke påverkas av en mängd olika faktorer och slutar dessutom aldrig att utvecklas. Med andra ord kommer du inte veta de exakta stegen i varje kandidats resa eller hur din nya kampanj uppfattas av målgruppen. Vad du däremot kan göra är att analysera dina problemområden och eventuella klyftor för att anpassa dina insatser och budget.  

 

Profilbild Cathering Chamera Visma Talent Solutions
”En HR eller EB-specialist är inte den enda rollen på företaget som ska säkerställa ett starkt arbetsgivarvarumärke. Det krävs en gemensam ansträngning från hela organisationen för att skapa en fantastisk upplevelse för både kandidater och anställda.”
— Catherine Chamera, Product Marketing Manager på Visma Talent Solutions

Vilka nyckeltal bör du mäta?

Inom employer branding finns det tusentals saker du kan mäta, men för att förenkla saker och ting bör du ha som regel att sätta upp endast ett primärt mål. Därefter kan du identifiera en eller två sekundära mål som bonus. På så sätt blir det du faktiskt gör och mäter direkt kopplat till ditt primära mål. Denna datadrivna strategi kommer inte bara att ge värde för chefer och samarbetspartners, utan även hjälpa dig att prioritera och optimera dina employer brandinginsatser på ett effektivt sätt. Här bjuder våra Digitala Specialister på fler konkreta råd

 

Fem tips för att kickstarta din datadrivna employer brandingresa 

Men hur börjar jag? Kanske du tänker. Bra! Säger vi. För det är just det som är nyckleln – att börja med något. Nedan har vi summerat fem tips från våra talare Catherine Chamera och Vanessa Karlsson om hur du med enkla medel kan jobba mer datadrivet med ditt employer brand för att skapa ett arbetsgivarvarumärke som attraherar – och behåller de bästa talangerna. 

Fokusera på dina svaga punkter först

Börja med att identifiera eventuella brister i kandidatresan. Prata med människor i din organisation som kan ge dig insikt i de områden du behöver utveckla och stärka. Låt oss säga att rekryterarna sällan får svar på sina LinkedIn Inmails, då kanske det finns behov att stärka kännedom om ditt arbetsgivarvarumärke genom till exempel awarenesskampanjer. På detta sätt kan du formulera hypoteser som ger dig värdefulla insikter om vad som behöver förbättras och hur. 

Förstå dina övergripande affärsmål

Skapa en förståelse för företagets övergripande mål och syften och bygg din strategi med dessa i åtanke. Var inte rädd att ifrågasätta och undersöka var ni som företag befinner er i dagsläget och hur ni vill sticka ut bland era konkurrenter i framtiden. Bör ni fokusera på marknadsföring eller behöver ni förbättra er kundlojalitet?  

Granska din data noga

Granska din data noga för att förstå var någonstans du kan förlora potentiella kandidater. Besöker de karriärsidan men slutför inte sina ansökningar? Hoppar de av efter att ha tittat på specifika sidor? När du har lokaliserat potentiella problem i kandidatresan är det dags att samla in data som stödjer dina teorier. Du kan till exempel analysera användarbeteendet på din karriärsida med verktyg som Google Analytics.  

Utbildning och tålamod är nyckeln

Det kan vara svårt att veta vad man ska göra med en stor mängd data och hur man bäst kommunicerar det till människor i organisationen som inte besitter någon digital kompetens. Testa att bygga ett case som är relevant och kopplad till era övergripande affärsmål. Detta underlättar för andra att förstå vikten av din kampanj och varför du behöver en större budget till exempel. Och sist men inte minst – att digital marknadsföring är en pålitlig och viktig kanal för företaget som helhet.  

Söker du en employer brandingpartner?

 

Kontakta oss

Författare

Cassandra Andersson

Cassandra är copywriter på Oddwork och del av Team Communications. När hon inte skriver artiklar ansvarar Cassandra för våra jobbannonser och hennes #1 partytrick innefattar att skapa en stol av en champagnekork.

Relaterade insights

I förgrunden syns en kvinna som ler och har brunt, axellångt hår. I bakgrunden står hennes team, bestående av fyra personer. Alla är ledigt klädda och ser in i kameran.

Employer Branding

Därför ska mätbarhet vara en del av din employer brandingstrategi

Läs mer

Employer Branding

Aktivera ditt employer brand med employee video testimonials!

Läs mer

photo of speakers EBT 5

Employer Branding

Datadriven företagskultur i realtid – Employer Branding Talks 22 mars

Läs mer

Prenumerera på insights