En grupp med människor i kontorskläder som står framför en rosa industrivägg. De dansar och ler.

Employer Branding

Employer branding och AI

20 FEBRUARI 2024

Gamechanger eller jobbtjuv?

Artificiell Intelligens (AI) skapar både oro och framtidshopp för många industrier. Trots domedagsteorier om att AI kommer att ta våra jobb och kontrollera samhällen har AI under kort tid blivit riktig game-changer för många industrier. En studie av McKinsey visar att minst 30 % av rutinmässiga uppgifter i de flesta roller kan automatiseras med hjälp av AI. I och med den snabba utvecklingen kommer även spelreglerna för employer branding och rekrytering förändras – och det gäller att hänga med för att säkerställa en stark och konkurrenskraftig framtid.

I den här artikeln dyker vi djupare i ämnet och spanar på vilken effekt artificiell intelligens kommer att ha på morgondagens arbetssätt, rekryteringsprocesser, kandidatmarknad och arbetsgivarvarumärken.  

 

Bild som illustrerar Eb Talks 11, ett livestreamat event.

Livestreamat event om employer branding och AI

Missa inte Employer Branding Talks den 6 mars på temat AI och dess effekter på employer branding. Delta på vårt digitala live event gratis.  

Läs mer och delta

Så påverkas framtidens arbetssätt av AI

AI är en teknik som har gjort det möjligt för datorer att utföra uppgifter som tidigare krävde mänsklig intelligens. Rutinmässiga abetsuppgifter kan idag på ett enkelt sätt ersättas med automatiserade processer, vilket sparar både tid och resurser – samtidigt som produktivitet och kvalitet kan öka.

Scrolla ner för att ta del av våra tips på hur du kan implementera AI inom ännu fler områden för att ta din employer brandingstrategi till nya höjder.  

 

Effektivisera kandidatkommunikationen med AI  

Idag finns det flera möjligheter för företag att utveckla sina employer brandingstrategier och rekryteringsprocesser med hjälp av AI. Det finns till exempel verktyg som kan användas för att analysera stora mängder data och ge dig ett snabbt urval av relevanta kandidater. Du kan få hjälp med automatiserade svar på vanliga frågor från kandidater och skapa bättre förutsättningar för en mer objektiv och fördomsfri rekryteringsprocess.  

AI skapar alltså inte bara ett smidigare arbetssätt för dina medarbetare, utan leder även till snabbare svarstider och frigör mer tid för mänskliga möten med kandidaterna. Detta kan i sin tur bidra till att stärka kandidatsupplevelsen av ditt arbetsgivarvarumärke och ge dina medarbetare mer tid att fokusera på sina expertisområden.

   

Mät din framgång med AI-driven dataanalys 

Som vi alla vet är data avgörande för att fatta informerade beslut och skapa målinriktade strategier som ger framgångsrika resultat.

Genom att använda AI-drivna dataanalysverktyg kan du inte bara mäta, utan även förbättra och optimera effektiviteten i dina strategier. Det finns verktyg som bland annat hjälper dig att identifiera egenskaper och beteenden hos topptalanger,  ger dig insikter i kandidaters intressen och preferenser och hjälper dig förutse framtida behov. 

 

Målgruppsanpassa kommunikation med AI

I bruset av information från olika avsändare, blir det allt viktigare att satsa på riktade annonser för att sticka ut med sitt budskap och nå rätt målgrupp. 

Idag finns det en mängd olika AI-språkverktyg som hjälper dig att skapa skräddarsydda budskap som attraherar specifika målgrupper. Från idéprocess och skapande av innehåll till målgruppsanpassning, kan du använda AI som ditt kreativa bollplank och strategiska rådgivare för att effektivisera processen.  

Som med alla digitala och tekniska innovationer, kommer det dock finnas både fördelar och nackdelar med att ersätta arbetsuppgifter med AI. Den mänskliga interaktionen är fortfarande av stor vikt för att minska risker för partiskhet och diskriminering. Många av marknadens kostnadsfria AI-verktyg kräver även att du betalar med din data för att använda dem. 

  

Framtiden är här – så omfamnar du utvecklingen på bästa sätt

Oavsett vad vi tycker om teknologins framfart, kommer den att påverka oss. För att hålla jämna steg med framtidens marknad är det avgörande att hänga med i utvecklingen. Vi ger dig tre tips på hur du lyckas på bästa sätt.  

 

Investera i utbildning och utveckling 

Att rusta dig och ditt team med rätt kunskaper är nyckeln till att dra nytta av AI:s potential. Investera i utbildning för AI-relaterade kompetenser för att säkerställa att ni är redo för framtidens arbetsuppgifter och kan använda teknologin på ett effektivt och lönsamt sätt.
 

Delta aktivt i teknikutvecklingen 

Världen förändras snabbt och för att hålla jämna steg måste du vara en del av utvecklingen. Håll dig informerad om de senaste AI-trenderna och identifiera möjligheter att implementera dem för att stärka just ditt arbetsgivarvarumärke. 

 

Prioritera etik och mångfald 

Det finns en risk att fördomar sipprar in i AI-algoritmer och det är därför viktigt att vara vaksam och förstående kring AI:s roll och påverkan. För att säkerställa en inkluderande och rättvis kommunikation och arbetsprocess, behöver du aktivt övervaka implementeringen av AI för att minimera risken för partiskhet och diskriminering. 

Vill du prata mer om employer branding?

Kontakta oss

Du kanske också gillar:

Bild på tre personer som sitter och dricker kaffe runt ett cafébord

Rekrytering

Mänskligt möter maskin – så används AI inom rekrytering

Läs mer

Employer Branding

Aktivera ditt employer brand med employee video testimonials!

Läs mer

I förgrunden syns en kvinna som ler och har brunt, axellångt hår. I bakgrunden står hennes team, bestående av fyra personer. Alla är ledigt klädda och ser in i kameran.

Employer Branding

Därför ska mätbarhet vara en del av din employer brandingstrategi

Läs mer

Prenumerera på insights