Två människor sitter ner vid ett bord och tar i hand.

Rekrytering

Hetaste sätten att boosta din jobbannons

30 NOVEMBER 2023

Att attrahera och fånga intresset hos toppkandidater kan vara en utmanande arbetsuppgift. Inte minst i ett läge när konkurrensen på talangmarknaden ökar och människors uppmärksamhetsspann i det digitala landskapet minskar. 
 
Men! Något som kan hjälpa dig till framgång på din rekryteringsresa är jobbannonsen. Och då snackar vi välskrivna, A/B-testade jobbannonser som sticker ut i mängden och når rätt målgrupp. För jobbannonsen är nämligen ofta det första kandidaterna nås av när det kommer i kontakt med dig som arbetsgivare.

”Jobbannonsen är mer än bara en rollbeskrivning av tjänsten du utannonserar – det är fönstret in till din företagskultur och ditt arbetsgivarvarumärke.”
— Martin Ekenberg, Digital Specialist på Oddwork

Så når du framgång i rekryteringen och skapar kandidatupplevelser värda att minnas

 

Redo att lyckas med en framgångsrik rekrytering och en kandidatupplevelse att minnas? Ta del av våra tips på hur du på bästa sätt boostar din jobbannons!

 

Tydliga och målgruppsanpassade budskap

För många kandidater är jobbannonsen som sagt det första intrycket de får av ditt företag. Därför behöver du snabbt fånga deras intresse med en informativ och målgruppsanpassad text för att behålla deras engagemang och locka till fortsatt läsning. Se till att ditt helhetsbudskap är tydligt och intressant, både vad gäller titel på rollen, beskrivningen av tjänsten och er som företag. Undvik klyschor eller att kopiera en annan jobbannons rakt av.  

 

Lyft fram fördelarna med tjänsten

På dagens kandidatmarknad där kandidater shoppar efter jobb, blir ert erbjudande om vad kandidaten kommer att få ut av tjänsten avgörande. Dessutom förväntar sig dagens talanger en bättre inblick i företaget innan de söker en tjänst för att känna att de passar in i företagskulturen och kan vara en del av er fortsatta framgånsresa. Kandidaten vill veta ”What’s in it for me, innan de investerar sin tid och engagemang. Utgå från kandidatens position och identifiera vad som skulle kunna locka en potentiell kollega att börja på ditt företag. Beskriv tydligt de unika karriärmöjliheter, utbildningar och förmåner som just din organisation erbjuder. Har ni flexibla arbetstider? Specifika vidareutbildningar? Hybrida möjligheter?

 

Identifiera relevanta nyckelord

Se till att inkludera relevanta nyckelord som kandidaten kan tänkas söka efter för att förbättra jobbannonsens synlighet i sökmotorer. Att använda specifika nyckelord och termer ger även kandidater en tydlig uppfattning om vad som förväntas av dem i den aktuella tjänsten. Utgå från branschen, kandidatens intressen och vilka ord de kan tänkas använda när de söker jobb för att identifiera relevanta termer att använda. Du kan också använda gratisverktyg som Google Trends eller Ubersuggest för att få tillgång till relevant sökvolymdata.  

 

Skilj på kvalifikationer och meriterande erfarenheter

För att öka antalet relevanta ansökningar är det viktigt att vara tydlig med de nödvändiga kvalifikationerna för tjänsten. Detta sparar både din och kandidaternas tid. Samtidigt är det viktigt att inte överkvalificera tjänsten, eftersom det kan avskräcka även kvalificerade kandidater från att söka. Håll listan kort och tydliggör absoluta krav för tjänsten och vad som är meriterande. 

 

Förstärk med visuella element

Använd gärna bilder både i jobbannonsen och när du promotar annonsen i sociala medier. Välj ut bilder som representerar din företagskultur och arbetsmiljö. Bilder på människor konverterar generellt bättre och ger kandidaterna en visuell uppfattning om hur det är att arbeta i din organisation. Det er även en bättre inblick i ditt arbetsgivarvarumärke.  

 

Dela innehållsociala medier

Dela din jobbannons på företagets sociala medieplattformar och uppmuntra dina anställda att göra detsamma. Ditt nätverk kan vara en guldgruva för att nå ut till potentiella kandidater! 

 

Använd referenser

Betyg och recensioner från nuvarande eller tidigare anställda kan stärka din jobbannons. Väv in referenser och citat från medarbetare i jobbannonsen eller länka till medarbetarporträtt/medarbetarvideos.  
 
Att aktivera sitt employer brand med just video som verktyg har blivit mer och mer aktuellt på rekryteringsmarknaden och är ett effektivt sätt att skapa kontakt med potentiella kandidater i en digital värld. Här kan du spana in vårt eget videoverktyg Life Inside som hjälper dig att skapa medarbetarvideos som ger dina kandidater en transparent och ärlig inblick i ditt arbetsgivarvarumärke och företagskultur. 

 

A/B-testa din annons

Testa olika versioner av din jobbannons för att se vilken som fungerar bäst för målgruppen. Ändra rubriker, budskap eller visuella element och anpassa annonsen efter vad som lockar flest ansökningar. Tänk på att använda korta och koncisa captions, rubriker och underrubriker när du annonserar i sociala medier.  

 

Tydliga call to actions

Använd tydliga och engagerande call to actions som informerar kandidaten om vad den ska göra och var den hamnar när den klickar sig vidare. Se till att sökvägarna är korta och led in till den specifika jobbannonsen snarare än en generell karriärsida. På detta sätt undviker du att kandidaten villar bort sig eller rent av ger upp och stänger ner sidan när den inte hamnar rätt direkt 

 

Definiera din målgrupp

När det kommer till att nå ut till rätt målgrupp, behöver du först identifiera vilka de är. Vilka kanaler använder de? Vad har de för intressen? Var utbildade de sig? Var bor de? Anpassa budskapet till målgruppen och nå ut på plattformar där de befinner sig.

 

Erbjud en tydlig ansökningsprocess

Slutligen, se till att den ansökningsprocess du erbjuder är enkel och smidig. En komplicerad process kan avskräcka även de mest kvalificerade kandidaterna. Och när du har kommit så här långt vill du ju inte snubbla på målsnöret, eller hur? 

Ta hjälp av oss!

Vi vägleder dig genom hela rekryteringsprocessen, från kravprofilsmöte och jobbannons, till annonsering i digitala kanaler.

Kontakta oss här

Skribent

Cassandra Andersson

Cassandra är copywriter på Oddwork och del av Team Communications. När hon inte skriver artiklar ansvarar Cassandra för våra jobbannonser och hennes #1 partytrick innefattar att skapa en stol av en champagnekork.

Relaterade insights

En kandidat som jublar över att precis ha skrivit på sitt anställningskontrakt

Söka jobb

Tio tips på hur du sticker ut i en rekryteringsprocess

Läs mer

Bild på tre personer som sitter och dricker kaffe runt ett cafébord

Rekrytering

Mänskligt möter maskin – så används AI inom rekrytering

Läs mer

Bildpå två personer som skrattar. Personen till höger står upp och lutar sig framåt samt tittar på personen till vänster.

Rekrytering

Tips för ett lyckat medarbetarsamtal

Läs mer

Prenumerera på insights