Ett digitalt möte med glada medarbetare på skärmen.

Employer Branding

Så påverkas företagskulturen när vi inte ses på kontoret

16 DECEMBER 2024

Det hybrida arbetslivet är här för att stanna och med det kommer både utmaningar och möjligheter. Hur påverkas företagskulturen när vi inte längre ses på kontoret varje dag? Och hur ser vi till att den förblir stark och levande, oavsett var vi befinner oss? Här tar vi en titt på hur den hybrida verkligheten påverkar kulturen och delar med oss av några konkreta tips.

 

Spotify manifestation for remote jobs

Spotify tar tydligt ställning för att fortsätta tillåta sin anställda att jobba enligt en hybrid modell – något som många företag ser som en utmaning. 

 

 

Den hybrida verklighetens effekt på företagskulturen

1. Balans och inkludering 

Uppsidan:
Hybridarbete möjliggör en mer flexibel arbetsmiljö och bättre balans mellan arbete och privatliv. Det kan i sin tur stärka trivseln och bidra till en positiv företagskultur. Flexibiliteten gör också att företag kan attrahera medarbetare från olika geografiska platser. Mångfald, inkludering och olika perspektiv är positivt för både kultur och innovation.

Utmaningen:
Flexibiliteten kan skapa gränslöshet mellan arbete och fritid. Att känna sig ständigt tillgänglig och uppkopplad kan leda till stress, och en sådan obalans kan påverka kulturen negativt. 

Tips för att stärka balans och inkludering på distans

Digitala rum för informella samtal: Uppmuntra till virtuella fikastunder eller korta möten utan agenda. På Oddwork har vi check-ins med kaffe, vardagssnack och snabba avstämningar. En bra metod för att ersätta de spontana interaktionerna från kontoret. 

Uppmuntra pauser och tydliga gränser: Tydliggör förväntningarna kring tillgänglighet och betona vikten av att ta pauser och stänga ner arbetsdagen. 

2. Effektiv kommunikation  

Uppsidan:
Digitala verktyg gör det enklare för alla medarbetare att delta i samtal och ge sina synpunkter, oavsett plats eller arbetssituation. Detta kan skapa en mer öppen och inkluderande arbetsmiljö där medarbetare känner sig delaktiga. 

Utmaningen:
Det kan vara svårt att fånga nyanser som kroppsspråk och tonfall i digitala möten. Bristen på direkt, personlig interaktion kan skapa en känsla av distans och göra det svårare att förstå varandras intentioner fullt ut. 

Tips för att effektivisera kommunikationen på distans

Tydlig och frekvent kommunikation: Kommunicera företagets mål, värderingar och siffror. Regelbundna uppdateringar ökar känslan av delaktighet. På Oddwork har vi t.ex. veckobrev från vår VD och måndagsmöten där vi bland annat lyfter siffror och medarbetarinsatser. 

Digitala verktyg för feedback: Använd digitala feedback-verktyg eller anonyma frågeformulär för att fånga upp medarbetarnas åsikter. På Oddwork använder vi Winningtemp för att fånga upp trender i hur medarbetare upplever sitt arbete och hur de mår. 

3. Förtroende och gemenskap

Uppsidan:
Medarbetare som har förtroendet att anpassa sitt arbetssätt till sina behov och livssituationer upplever ofta ökat engagemang. Det skapar en positiv kultur där medarbetare känner sig värderade, viktiga och litade på. 

Utmaningen:
Fysisk distans kan också göra det svårare att upprätthålla en stark känsla av samhörighet. Medarbetare som arbetar på distans kan känna sig mindre delaktiga och ha svårare att hålla sig i linje med företagets värderingar.

Tips för att stärka gemenskapen på distans

Regelbundna fysiska träffar: Arrangera gemensamma kontorsdagar och sociala aktiviteter. På Oddwork har vi gemensamma kontorsdagar och vår festkommitté, Oddclub, organiserar aktiviteter som stärker sammanhållningen. 

Skapa en levande digital kultur: Stärk gemenskapen och kulturen via chat-kanaler. På Oddwork är vår Slack-tråd #random ständigt aktiv med allt från memes till vardagsglimtar.

4. Ledarskap 

Uppsidan:
Ledarskap i en hybridmiljö kan bli mer resultatorienterat och fokusera på medarbetarnas insatser snarare än närvaro. Detta kan skapa en kultur av självständighet och ansvarstagande. 

Utmaningen:
Att upprätthålla en stark koppling till medarbetare på distans kräver extra insatser. Det finns en risk att vissa medarbetare känner sig förbisedda när den dagliga fysiska interaktionen saknas. 

 

Tips för att stärka ledarskapet på distans

Var en närvarande ledare: Regelbundna check-ins, både med teamen och 1–1, är en bra strategi för att bibehålla en stark företagskultur och få medarbetare att känna sig sedda och inkluderade.

Du kanske också gillar:

Kollegor samarbetar i en trivsam företagskultur

Employer Branding

Exempel på företagskulturer: bättre resultat med rätt arbetsgivarvarumärke

Läs mer

Tre personer vid ett bord sett från sidan. En har en blå mygg i händerna och de andra två sitter framför varsin laptop.

Employer Branding

Fem tips för att skapa effektiv internkommunikation

Läs mer

Fyra personer står utomhus och skrattar med varandra. De bär på datorer och pärmar.

Employer Branding

Onboarding som förebygger personalomsättning och ökar produktiviteten

Läs mer

Prenumerera på insights