Employer Branding
Employer Branding
SIME 2024: Hyper-
personalisering inom rekrytering
14 MAJ 2024
Konferensen Sime 2024 i Stockholm bjöd på en inspirerande session ledd av Charles Sinclair, Head of Employer Branding på Oddwork och medgrundare av Life Inside, samt Sara Dahlsfeldt, CMO på Adway. Under sin breakout session pratade duon om hyperpersonalisering på rekryteringsmarknaden – ett koncept som innebär att skräddarsy och anpassa sin kund- och kandidatresa för enskilda individer. Detta återspeglar de kundservicestrategier som vi ser hos företag som Starbucks och Klarna. Det förstärker även det faktum att kandidater inte bara beter sig som konsumenter, utan nu även behandlas som konsumenter. Med andra ord börjar gränserna mellan kandidat och konsument att suddas ut mer och mer.
Ignorera personalisering och förlora toppkompetens
Det finns mycket som tyder på att du inte vill ignorera denna trend. En studie från Gartner visar att varumärken riskerar att förlora upp till 38% av sin kundbas om de har bristfälliga personaliseringsstrategier. Denna statistik i sig bör fungera som en väckarklocka för branscher utanför detaljhandeln, särskilt för de som vill lyckas inom talanganskaffning, rekrytering och HR. Personalisering inom rekrytering bör inte bara vara något du har med dig i tanken utan en central del av strategin för att behålla och locka till dig kompetens.
Kandidatupplevelsen = kundresan
Arbetssökande letar efter upplevelser som speglar en vanlig kundresa – det vill säga upplevelser som är dynamiska, informativa och personliga. Vi har sagt det förut och vi säger det igen: Arbetssökande här och nu kräver transparens och djupare insikt i företagskultur och arbetssätt innan de ens funderar på att söka ett jobb. Det traditionella formatet för jobbannonser och karriärssidor har varit mer eller mindre oförändrade i decennier (Javisst, internet har uppdaterat en del, men jobbannonsen är faktiskt nästan likadan!). Detta uråldriga format möter inte längre förväntningarna hos kandidaterna.
Starbucksmodellen: Enkelt och personligt
Ett enkelt och effektivt sätt att göra en konsumentupplevelse personlig är att använda personens namn – en strategi som Starbucks är kända för. När en barista ropar upp kundens dryckesbeställning använder de kundens namn och skapar därmed en känsla av igenkänning och personlig koppling. Detta trots det enorma antal kunder de betjänar dagligen. Samma princip kan direkt tillämpas i rekryteringsprocessen för att avsevärt förbättra kandidatengagemanget.
Att använda en kandidats namn i återkopplingsmail eller i annan typ av kommunikation är en enkel förändring som inte kräver att befintliga processer görs om. Trots det kan det har stor inverkan på kandidatens engagemang och uppfattning om ert företag och öka konverteringsgraden med strax över 32%. Att använda någons namn visar att ni som företag ser personen som en individ och på så sätt bygger ni en positiv uppfattning kring ert varumärke och arbetsgivarvarumärke.
Effektivitet och tillgänglighet: Klarnas modell
Klarnas kundservice drivs av avancerad AI och är det till trots en förebild för alla som vill jobba med avancerade och personliga interaktioner. Under sina första driftsmånader hanterade AI-assistenten två tredjedelar av kundservicen och är blev ett bevis på hur teknik kan användas på ett effektivt sätt för att hantera volymer av supportärenden, samtidigt som företaget behöll en personlig touch på sin service. Denna typ av teknik och modell är särskilt relevant för rekrytering, där mängden ansökningar och förfrågningar tidvis är enorm.
Nyckelfunktioner i Klarnas modell som kan tillämpas på rekrytering:
Tillgänglighet 24/7
Den nyckelfunktion i Klarnas modell som är extra relevant för rekrytering är just det faktum att en AI kan vara tillgänglig dygnet runt. Assistenten är tillgänglig dygnet runt och erbjuder omedelbara svar. Om vi omvandlar detta till en rekryteringsprocess finns möjlighet att erbjuda kandidater ständigt stöd, besvara frågor och vägleda dem genom ansökningsprocessen vilken tid som helst på dygnet. Detta minskar väntetider, förbättrar kandidatupplevelsen och låser upp tid för rekryteraren.
Språk
Assistenten hos Klarna stöder flera språk och öppnar upp för en mångfacetterad kundbas. Denna förmåga är avgörande inom rekrytering, speciellt för globala bolag då det möjliggör för kandidater från flera olika språkliga bakgrunder att smidigt interagera med ert företag.
Snabbhet och effektivitet
Klarnas assistent löser frågor på mindre än två minuter, en betydlig minskning från tidigare genomsnitt. I rekrytering innebär denna effektivitet snabba svar på kandidaternas ansökningar och följdfrågor – något som ger en positiv uppfattning om företaget och ökar på kandidatnöjdheten.
Skalbarhet
AI-modellen skalar för att hantera ett växande antal interaktioner utan motsvarande ökning av mänskliga resurser. Denna skalbarhet är fördelaktig inom rekrytering under perioder med högre volym eller för storskaliga rekryteringskampanjer och säkerställer att varje kandidat får snabb och personlig kommunikation.
De små detaljerna har stor betydelse
Sammanfattningsvis är kombinationen teknik och personlig prägel en vinnarkombination för att forma hur företag knyter an till framtida anställda. Det behöver heller inte vara överdrivet komplicerat för att vara effektivt – ibland är det så enkelt som att skriva någons namn på en pappmugg! Personlig kommunikation och rekrytering handlar inte bara om att vara trevlig – det är smart affärsverksamhet som ökar engagemang och bygger starka varumärken och arbetsgivarvarumärken. Samtidigt hjälper det dig som företag att sticka ut från den hårda konkurrensen om toppkompetens.