Employer Branding
Employer Branding
Stabilitet och flexibilitet är the new black på arbetsmarknaden
15 MARS 2023
I dagens snabbrörliga och föränderliga värld har kandidaters behov av stabilitet och flexibilitet på arbetsplatsen blivit större än någonsin. Efter pandemins distansarbete söker allt fler efter möjligheten till hybridarbete samtidigt som trygghet väger tungt i valet av en ny arbetsgivare. För att kunna attrahera och behålla rätt medarbetare i framtiden, behöver du som arbetsgivare vara konkurrenskraftig i dina erbjudanden och stark i ditt employer brand.
Flexibilitet är en avgörande faktor vid val av ny arbetsgivare
När kontoren har öppnat upp igen efter pandemin vill de allra flesta kandidater behålla fördelarna med distansarbetet. Många har vant sig vid flexibiliteten att kunna välja, att slippa vardagspendlingen och få till ett smidigare livspussel. Med andra ord kommer företag som kan erbjuda både distansarbete och en trygg karriärväg för potentiella och nuvarande medarbetare, få ett stort försprång på framtidens arbetsmarknad.
91 %
ser möjlighet till distansarbete som avgörande vid val av ny arbetsgivare enligt Castellums rapport Framtidens arbetsliv 2022.
Samtidigt visar Castellums rapport ”Framtidens arbetsliv 2022” att det är få som enbart vill arbeta på distans, utan föredrar i stället att kunna växla mellan kontoret och arbetsplatsen – på det sätt som passar dem. För även om distansarbetet har bidragit till många fördelar, kan samarbetet och gemenskapen bli lidande om arbetsplatsen inte hänger med i den digitala förändringen. Med det sagt, bör fokuset för dig som arbetsgivare ligga på att skapa en stark kultur och en attraktiv arbetsplats för att locka medarbetarna tillbaka till kontoret – snarare än att tvinga dem.
Här kan du läsa mer om hur du lyckas med att aktivera ditt employer brand i hela kandidatresan för att lyfta fram dina unika erbjudanden som arbetsgivare.
“Jag ser en stor skillnad i efterfrågan på flexibilitet innan och efter pandemin. Tidigare var det få kandidater som frågade om hur arbetsgivaren ställer sig till hybridarbete, idag får vi frågan från i princip alla kandidater vi träffar. Att kunna erbjuda flexibilitet i någon form, är en förutsättning för att anställa på dagens arbetsmarknad.”— Ellinor Hellberg, Senior Talent Manager
Trygghet väger tungt
Även om själva kontorets betydelse och roll har förändrats i och med distansarbetet, finns behovet av trygghet kvar. Fler kandidater söker idag en stabil heltidsanställning och väljer också i större utsträckning att stanna kvar hos sin arbetsgivare – så länge arbetsgivaren kan erbjuda en trygg grund, flexibilitet och konkurrenskraftiga förmåner.
Sammanfattningsvis är stabilitet och flexibilitet the new black på framtidens arbetsmarknad, eftersom de erbjuder medarbetare en känsla av säkerhet och balans mellan arbete och fritid. För att hänga med i utvecklingen behöver du som arbetsgivare vara beredd på att möta dessa nya förväntningar – och kommunicera dem tydligt genom ditt employer brand.
Så kommunicerar du ditt arbetsgivarvarumärke på ett ärligt sätt
Ett starkt arbetsgivarvarumärke handlar om att skapa en positiv uppfattning av arbetsplatsen – och därmed öka attraktiviteten som arbetsgivare. Med det sagt är det viktigt att kommunikationen bygger på verkligheten och inte skönmålar den. Om du vill kommunicera att ni är ett stabilt och tryggt företag, behöver det första steget vara att jobba med dessa värderingar internt. Utgå ifrån ditt företags unika nuläge, era förutsättningar och dina medarbetares input för att identifiera vad och hur du kan kommunicera företagets employer brand på bästa sätt.
Vill du ha hjälp med att kommunicera ditt arbetsgivarvarumärke?
Ladda ner vår kostnadsfria mall Din guide till EVP och ta del av våra tips för att komma igång med ditt företags EVP-resa.