En person som sitter på ett svartvitrutigt golv. Personen har lockigt hår och bär VR-glasögon.

Employer Branding

Employer brandingtrender 2025 – det här behöver du ha koll på!

18 DECEMBER 2024

Ytterligare ett år är till ände – ytterligare ett år där employerbranding klättrat, växt och blivit allt viktigare som verktyg för att nå strategiska mål för organisationer och varumärken. Trots ett ansträngt ekonomiskt läge fortsätter företag att satsa på att stärka sin förmåga att attrahera, rekrytera och behålla. Till exempel jobbar bolag som LKAB outtröttligt med att förflytta arbetskraft från hela världen upp till Kiruna, Advokatbyrån MAQS skapar framtidens advokatkår genom program för nyexade jurister, storbanken SEB går i bräschen för banbrytande teknik, jobbar aktivt med digitala event för potentiella jobbsökare och är nu en av Nordens största techarbetsgivare – samtidigt som snacksgiganten Estrella jobbar framgångsrikt med digitala kampanjer för att stärka sin stomme av potatisodlare. 

Kampen om techtalanger blir allt hårdare

En ihållande trend under 2024 är det faktum att techtalanger fortsätter vara hårdvaluta. Denna trend är troligtvis något vi kommer att fortsätta se framåt då allt fler jobb kräver olika former av transformation inom tech, samtidigt som AI-teknik växer både som arbetsverktyg och nyckelfaktor för framgång.

Enligt Statistiska Centralbyrån genomgår just nu arbetsmarknaden ett större skifte där AI leder till förändrade arbetssätt och kostnadsbesparingar – troligtvis ingen nyhet för någon. I en av analyserna gjorda av SCB uppgav vart femte företag att de använder AI i sin verksamhet, vilket är en fördubbling från 2019. Undersökningen visade även att det är utan större förvåning de mest innovativa företagen som främst använder AI. Samtidigt är det största hindret för användandet av AI en upplevd brist på kompetens bland anställda och avsaknad av kunskap om hur teknologin kan tillämpas i verksamheten. Detta om något kommer att driva på och göra kampen om tech- och AI-kompetens ännu hårdare. 

Arbetsgivarvarumärket liknar allt med konsumentvarumärket – i varje fall gällande arbetssätt

Även utvecklingen av jobbsökandes beteende kommer att hålla i sig under 2025. När jobbsökande beter sig allt med som konsumenter, kommer arbetet med just arbetsgivarvarumärket att på många sätt mer och mer börja likna arbetet med konsumentvarumärket. Några poster på sociala medier som berättar om nuvarande anställda eller en liten film här och där kommer inte längre att vara nog. Företag kommer att behöva förstå sina kandidater och nuvarande organisation på djupet, fram till och igenom en anställning för att kunna aktivera sitt employer brand genom hela kandidatresan.  

 

Här är trenderna som du ska hålla koll på under 2025

 

#1: Kreativ kommunikation baserat på EVP – employer brandingkommunikation steppar upp 

Employer brandingkommunikation blir skarpare och mer träffsäker under 2025 jämfört med tidigare år. Att göra ett litet inlägg på sociala medier då och då kommer inte att räcka till. Istället kommer framgångsrika arbetsgivare att fortsätta utveckla allt mer kreativa koncept utifrån sitt EVP (employer value proposition), vilket är en förutsättning för autentisk, spännande och konsekvent kommunikation. När företag utgår från sitt EVP för att skapa emotionellt engagerande och kreativ kommunikation, skapas en tydlig koppling mellan den interna kulturen och det externa budskapet. Det i sin tur skapar autentiska, hållbara och konkurrenskraftiga arbetsgivarvarumärken. 

Foto från MAQS Advokatbyrås kampanj för att locka nyexade juriststudenter

MAQS Advokatbyrå skapade sitt kreativa koncept Närmare uppdraget. Längre i karriären. för att attrahera juridikstudenter i sluttampen av sin utbildning. Med en stadig grund i byråns eget varumärke och vad nyexade jurister söker efter kunde konceptet och efterföljande kampanj framgångsrikt locka till sig en mängd intresseanmälningar och ansökningar.

 

Därför är det kraftfullt: 
  • Stärker kopplingen till kandidater och medarbetare på ett mänskligt plan. 
  • En tydlig differentiering mellan arbetsgivarvarumärken på en hårt konkurrensutsatt talangmarknad. 
  • Det möjliggör genuin storytelling med medarbetarna i fokus. Ja, autetiska arbetsgivarvarumärken är här för att stanna!  

#2: Utnyttja AI i kandidatresa – ett ovärderligt stöd för hela marknaden 

AI förändrar och kommer att förändra sättet företag attraherar, rekryterar och behåller medarbetare. Från smarta chatbots till prediktiv analys – AI effektiviserar processer och anpassar samtidigt upplevelsen efter individen. 

AI används redan i flertalet system, till exempel i olika ATS-system eller i automatisering av jobbannonsering. Ju mer vi lär oss om kandidatresan och ju mer i sätter oss in i hur en kandidat beter sig – ju fler användningsområden kommer vi att hitta för AI. Processen kommer således att ske iterativ och vi kommer att se massor av olika sätt att använda AI för att effektivisera arbetet med employer branding.   

 

Därför är det kraftfullt: 
  • Automatiserar monotona uppgifter, vilket frigör HR-resurser för strategiskt arbete.
  • Förbättrar kandidatupplevelsen med snabba svar och personliga rekommendationer.
  • Skapar datadrivna insikter och minskar omedveten bias i beslutsfattandet.

#3: Hyperpersonalisering – kandidatresan blir allt mer personlig

 

Återigen, kandidater beter sig mer och mer som konsumenter. En stark trend på konsumentmarknaden är personlig shopping – en trend som kommer att spilla över även på kandidatmarknaden. Dagens talanger och kandidater förväntar sig helt enkelt skräddarsydda upplevelser.

Enligt Gartner riskerar varumärken att förlora upp till 38% av sin kundbas på grund av bristfälliga personaliseringsstrategier – en trend som onekligen kommer att spilla över på employer brandingvärlden. Exempel på lyckade strategier för personalisering hittar vi bland annat hos Klarna och deras förmåga att ständigt vara tillgängliga tack vare AI, eller hos Starbucks som enkelt och effektivt kör konsumentupplevelsen personlig genom att använda kundens namn. 

Foto på Starbuckmuggar med namn på, en del av deras strategi för personalisering av köpupplevelsen

Starbucks personal skriver ditt namn på muggen då du köper en dryck – ett enkelt och kraftfullt sätt att göra köpupplevelsen mer personlig.

 

Därför är det kraftfullt: 
  • Ökar engagemang och retention genom att möta individuella behov och ambitioner.
  • Signalerar att företaget värderar sina medarbetare som individer snarare än siffror.
  • Fångar upp bredare konsumenttrender, vilket gör arbetsgivarvarumärket modernt och attraktivt.

#4: Kartläggning av touchpoints i kandidatresan

Att kartlägga alla relevanta beröringspunkter, från första interaktionen till anställning och beyond, är en verklig game changer. Inom UX och produktmarknadsföring har man länge kartlagt en kundresa i detalj för att kunna förstå vilka behov som finns, vilka möjligheter som potentiellt missas samt för att täcka upp hål i kundresan.

Det här tankesättet kommer att tas över av employer branding under 2025. Det sker redan nu och är en naturlig förlängning av det faktum att arbetssätt kring konsumentvarumärken närmar sig hur vi jobbar med arbetsgivarvarumärken.

Schematisk bild på mappning av kundresan

Att mappa upp kandidatresan kommer att vara något som vi ser att många framgångsrika arbetsgivarvarumärken gör under 2025.

 

Därför är det kraftfullt: 
  • Identifierar smärtpunkter och möjligheter för en förbättrad kandidatupplevelse.
  • Skapar en sömlös och sammanhängande resa för både kandidater och medarbetare.
  • Fokuserar resurser där de gör störst skillnad för maximal effekt.

#5: Datadrivet employer branding med stöd av KPI:er och teknik

Employer branding blir alltmer mätbart och strategiskt som en naturlig följd av att employer branding har flyttat in i styrelserummen. Genom att använda data och nyckeltal kan organisationer utvärdera sina initiativ och förbättra dem löpande.

Ett ännu större fokus kommer att läggas på detta under 2025 för att säkerställa att rätt insatser görs och att arbetsgivarvarumärket faktiskt är autentiskt och unikt. 

 

Därför är det kraftfullt: 
  • Säkerställer att insatserna är i linje med affärsmålen.
  • Visar employer brandings värde för ledningen.
  • Möjliggör förutsägande insikter som hjälper företag att ligga steget före.

#6: Autenticitet och storytelling från medarbetare

Autenticitet är redan idag en grundpelare inom employer branding, men denna trend är fortfarande värd att nämna. Kandidater vill inte längre ha glättig marknadsföring utan söker äkta inblick i till exempel företagskulturen.

Det som ibland kallas för TikTok-trenden med korta, autentiska och inte alltid så snygga videos har resulterat i att både konsumenter och kandidater blir allt med kritiska. Istället letar framförallt internetanvändare efter verkliga människors inblick i till exempel av tjänst, eller upplevelsen av ett arbetsgivarvarumärke. Det här är något som arbetsgivare kan utnyttja för att verkligen knyta an till sina potentiella anställda där ute.  

 

Därför är det kraftfullt: 
  • Skapar trovärdigt innehåll som engagerar kandidater
  • Uppmuntrar medarbetare att bli varumärkesambassadörer.
  • Bygger en transparent och mänsklig varumärkesbild som attraherar både Gen Z och Millennials.

En employer branding-blueprint för 2025 

2025 års employer brandinglandskap handlar onekligen om att förena teknik och kreativitet med ett genuint och mänskligt förhållningssätt. Det vi till stor del ser är trender som visar vägen mot employer branding som inte bara inspirerar och ser fint ut, utan också levererar konkreta resultat.  Företag som vill ligga i framkant bör alltså: 

  • Kombinera kreativ storytelling med nya, tillgängliga teknologier.  
  • Använda data för att fokusera på de mest relevanta möjligheterna utifrån ditt bolags unika nuläge och förutsättningar.  
  • Säkerställa att mänsklig interaktion alltid är kärnan, även i AI-stödda system. 
  • Fortsätta vara autentiska och bygga sina arbetsgivarvarumärken på fakta och grundlig analys.  

Med det sagt stänger vi snart 2024 med en varm känsla i magen. Vilket år det har varit och vilket år vi nu har framför oss! Från oss alla på Oddwork, till er alla – en riktigt god jul och ett gott nytt employer brandingår 2025!  

charles sinclair

Skribent

Charles Sinclair

Charlie är Oddworks medgrundare och Head of Employer Branding. Med över ett decennium av employer brandingkunskap i ryggsäcken och otaliga projekt, partnerskap och talaruppdrag nerproppade i byxfickorna är han en grundpelare i employer brandingteamet. Alltid med ett kreativt förslag bakom örat – och alltid med ett skratt nära till hands.

Du kanske också gillar:

I förgrunden syns en kvinna som ler och har brunt, axellångt hår. I bakgrunden står hennes team, bestående av fyra personer. Alla är ledigt klädda och ser in i kameran.

Employer Branding

Därför ska mätbarhet vara en del av din employer brandingstrategi

Läs mer

Employer Branding

Forbes: The Value Of An Employer Branding Structure

Läs mer

Employer Branding

Keep Calm and Culture On

Läs mer

Prenumerera på insights