Rekrytering
Employer Branding
Så jobbar Försvarsmakten med jämställdhet – Employer Branding Talks 4 april
05 APRIL 2023
Är din employer branding-kommunikation anpassad för att främja en jämställd arbetsplats?
Enligt LinkedIn Gender Insight Report är det idag 13% mindre sannolikt att en rekryterare klickar på en kvinnans profil i jämförelse med en mans. Könsfördelningen för höga positioner på arbetsmarknaden domineras av män och kvinnor har fortfarande 10 % lägre medellön jämfört med sina manliga kollegor.
Även om vi i Sverige har kommit en bra bit på vägen mot ett jämställt arbetsklimat, finns det mer vi kan göra och mycket börjar i att skapa medvetenhet om ämnet – och lyfta frågan för att skapa en hållbar förändring.
I vårt nionde Employer Branding Talk ägnade vi 45 minuter åt ämnet jämställd kommunikation. Med oss på plats var Försvarsmaktens Anna Swahn, Chef relation & kommunikation, och Daniela Kramer, Chef analys & stöd, som delade med sig av sina tips och tankar kring ämnet. Se inspelningen av eventet här.
Jämställdhetens påverkan på framtidens arbetsmiljö
Jämställdhet blir en alltmer viktig fråga då bristen av det är på väg att skapa stora problem för företag som befinner sig i mansdominerade industrier.
En artikel publicerad i Harvard Business Review av Hewlet, Marshall och Sherwin, visar även att i företag som saknar ett mångfacetterat ledarskap, har kvinnor 20% mindre sannolikhet att få igenom sina idéer, vilket kostar företag marknadsandelar som kan vara avgörande för bolagets tillväxt – då marknadens oupptäckta behov direkt förbises.
Att innovationskraften blir större på ett jämställt företag är alltså bevisad. Olikheter ökar förmågan att vara innovativ, att fånga en bredare målgrupp och är dessutom direkt kopplad till ökad marknadstillväxt. Nya lösningar kommer helt enkelt som ett resultat av flera olika perspektiv!
Så hur lyckas man med att locka en bredare och diversifierad målgrupp? Här delar Anna Swahn och Daniela Kramer från Försvarsmakten med sig av sina tips och råd!
” Investeringen för att skapa en jämställd kommunikation är initialt tid, planering och kompetensutveckling. Det kostar inte mer att skapa inkluderande kommunikation. ”— Anna Swahn, Chef relation & kommunikation på Försvarsmakten
Försvarsmaktens tips på hur du lyckas med en jämställd kommunikation
Försvarsmakten har länge arbetat med att försöka locka en diversifierad målgrupp genom sin kommunikation – ett arbete som har bidragit till intressanta nyckelinsikter kring ämnet. Här delar de med sig av sina tips på hur du kan lyckas med en inkluderande employer branding– och rekryteringskommunikation.
Målgruppen lyssnar på målgruppen
Om du vill nå unga kvinnor, se till att unga kvinnor syns i din kommunikation. Var inte rädd för att plocka in externa resurser om det behövs och var transparent med att ni i dagsläget kanske inte speglar den målbild ni siktar mot.
Anpassa kommunikationen efter mottagaren
Ta reda på vad din målgrupp har för drivkrafter, var de befinner sig någonstans, vilka frågor de vill ha svar på och anpassa kommunikationen efter deras unika behov.
Utan plan – ingen handling
Det är enkelt att gå på ett event, läsa en bok, eller lyssna på en podd om ämnet och bli inspirerad. Det svåra är att behålla gnistan och göra något konkret. Börja med att skriva ner er målsättning och åtgärderna som krävs i en enkel plan. Vem ansvarar för vad? När ska handlingen ske och när ska den följas upp?
Sätt enkla mål och följ upp
Se över hur ni porträtterar och kommunicerar ert employer brand idag. Räkna antal kvinnor och män på bilder, utbilda dig själv genom att läsa på hur man undviker stereotyp kommunikation. Efterfråga fler perspektiv genom exempelvis externa undersökningar eller öppna Facebook–grupper med kommunikatörer. Slutligen kan ni A/B-testa kommunikationen i olika kanaler för att se om ni har lyckats nå ut till målgruppen och vilka reaktioner ni har fått för att justera efter behov.
Arbeta konsekvent
Många vill ha snabb effekt och förväntar sig att se resultat direkt, vilket kan riskera att kommunikationen uppfattas som mindre trovärdig och i stället får motsatt effekt. Att till exempel enbart lyfta kvinnor på specifika dagar, som till exempel kvinnodagen, eller skapa kommunikation som enbart adderar ordet ”girls” i budskapet, kan riskeras att uppfattas som pink washing. För att aktivt skapa en förändring, behöver du jobba konsekvent med att implementera jämställdhet i din kommunikation – och låta fler perspektiv, tankar och idéer ta plats.
” När vi skapar kampanjer med extra fokus på kvinnor, betyder inte det att vi tappar männen. Att gå bort från stereotypa bilder tilltalar både nya målgrupper samtidigt som våra tidigare följare uppskattar att se en ny sida av oss. ”— Daniela Kramer, Chef analys & stöd på Försvarsmakten
Redo att främja ett jämställt arbetsliv?
Vi hjälper dig att attrahera, rekrytera och behålla en mångfacetterad organisation.