Rekrytering
Rekrytering
Tips för en lyckad rekrytering
19 SEPTEMBER 2023
Vankas det rekryteringstider? Kul! Skapar det ett gäng frågetecken? Inga problem. Vi har nämligen bett våra egna experter om svaren på de frågor som kan tänkas cirkulera i huvudet på en rekryterande chef.
Så, om du till exempel vill veta vad som utmärker en objektiv rekryteringsprocess, hur man skapar en positiv kandidatupplevelse eller fångar intresset hos rätt kandidat, då har du landat helt rätt. Låt oss ta det från början.
Hur lyckas du med en objektiv rekrytering?
Nyckeln till att vara objektiv i en rekryteringsprocess är att vara självkritisk. Ett första steg är därför att erkänna att vi alla tyvärr har fördomar. Försök att reflektera över dem och varför du får dem – både under intervjun och när du läser CV:n. Om du är medveten om dina fördomar och varför de dyker upp, kan det hjälpa dig att göra en mer objektiv bedömning och undvika att basera den på förutfattade meningar. Här kommer ytterligare tips:
Ställ samma frågor
Se till att ställa samma frågor till alla kandidater som befinner sig i rekryteringsprocessen. Självklart kan intervjufrågorna skilja sig i någon mån baserat på kandidatens erfarenhetsnivå, men försök att hålla de generella frågorna i samma manér så att samtliga kandidater får samma möjlighet att ge svar.
Jämför rättvist
Tänk även på att inte jämföra kandidaterna med varandra – utan enbart ställa dem mot kravprofilen för en rättvis och objektiv bedömning.
Hur definierar du en tydlig kravprofil?
För att ta fram en tydlig kravprofil som även är attraktiv för relevanta kandidater, är det viktigt att involvera flera i processen – gärna någon som sitter på samma eller liknande roll idag. Tänk även på att:
Inte ha för många krav
En alltför lång och detaljerad kravlista kan avskräcka potentiella kandidater och riskera att kännas spretig och otydlig. Gör en sållning och fundera på vad som är must have och nice to have, annars kan urvalet bli alldeles för snävt – och leda till att du missar en intressant och relevant kandidat!
Kraven är marknadsmässigt rimliga
Försök att vara objektiv även här och se till att de hårda kraven är rimliga till lönen du har satt. Ställ dig själv frågan: vem lockar jag med detta erbjudande? Kompletterar de listade erfarenheterna till mångfald och vårt befintliga team?
Komplettera i stället för att kopiera
När det handlar om en ersättningsrekrytering, är det lätt att utgå från den tidigare anställda vad gäller krav, erfarenheter och personliga egenskaper. Även om det är bra att ha någon att utgå ifrån, är ju alla människor unika och att hitta en identisk kopia av personen du ska ersätta är omöjligt. Se det i stället som en källa till inspiration och håll dig öppen för att inte smalna av målgruppen.
När kandidaten kan relatera till egna erfarenheter i frågorna du ställer, då får du de mest utförliga och ärligaste svaren.— Ellinor Hellberg, Senior Talent Manager
Vilka frågor ska du ställa och vilka svar ska du lyssna efter?
När det kommer till intervjufrågorna är det transparens som gäller. Ställ öppna frågor, håll dig till kravprofilen och ge kandidaten utrymme att fundera på sina svar. Här kommer två frågor du kan ställa till dig själv – innan du ställer dina frågor till kandidaten.
Är erbjudandet transparent och ärligt?
Var transparent med ditt aktuella arbetsgivarerbjudande och undvik att sminka grisen.
Kan intervjufrågorna besvaras med ett ja eller nej?
Om ja, omformulera för att ställa öppna frågor. Tänk även på att ställa frågor som kandidaten kan relatera till och svara på utifrån sina egna erfarenheter. Alltså mer åt: Vad var det som fick dig att trivas på din förra arbetsplats? Snarare än: Vad tycker du är en bra företagskultur?
Nyckelingredienserna till en lyckad rekrytering är att definiera en tydlig kravprofil, vara objektiv och samtidigt ha företagets employer brand i åtanke.— Julia Harrysson, Talent Manager
Så, för att summera…
En bra rekryteringsprocess är en process som är likadan för alla kandidater, i frågor, i bemötande och i bedömning. Den är tydlig, strukturerad och följer samma ordning – alltså inga plötsliga, oväntade steg. Till sist är den återkopplande – oavsett processens gång och besked. Don’t keep ´em hanging – varje potentiell kandidat du möter är en reklampelare för ditt employer brand.