Employer Branding
Rekrytering
Rekrytering med employer branding i fokus
03 SEPTEMBER 2024
En rekryterares roll innebär att hitta rätt person med rätt kompetens för rätt uppdrag. På Oddwork innebär det även att matcha personlighet med företagskultur för att skapa långsiktiga anställningar och starka arbetsgivarvarumärken. Som Sveriges enda kombinerade employer branding- och rekryteringsbyrå, hjälper vi dig att göra träffsäkra rekryteringar – samtidigt som vi stärker ditt arbetsgivarvarumärke och din attraktionskraft på talangmarknaden.
Bäst i branschen på att matcha kompetens med arbetsgivarvarumärke
Världen blir en bättre plats om alla får göra det de brinner för. Det var med denna vision Oddwork först grundades som rekryteringsbolag 2012. Idag är vi Nordens ledande fullservicebyrå inom rekrytering och employer branding. Med utmärkelser som Årets Rekryteringsbyrå och flera samarbeten med globala som lokala kunder, besitter vi en mångårig erfarenhet av att ta hand om och utveckla våra kunders förmåga att attrahera, rekrytera och behålla rätt medarbetare.
Här kan du läsa mer om våra tidigare rekryteringssamarbeten.
Våra rekryterare arbetar dagligen med rekrytering, konsulttjänster och hyrköp av specialister inom främst ekonomi, försäljning, marknad, IT och tech – men genom åren har vi även samlat erfarenhet från en rad olika rekryteringar inom i stort sett alla typer av branscher. Oavsett kund och samarbete finns en gemensam nämnare i alla våra processer – kandidatupplevelsen och arbetsgivarvarumärket är alltid i fokus.
Läs mer om våra olika typer av rekryteringsprocesser och hur du identifierar den bästa strategin för just ditt företag här.
Så skapar vi effektivare rekryteringsprocesser med employer branding
Att jobba som rekryterare på Oddwork innebär inte bara att fylla en ledig plats, utan att skapa meningsfulla relationer och tillföra ny energi och kompetens till unika företagskulturer. Att värna om våra kunders arbetsgivarvarumärken och kandidatupplevelsen är därför kärnan i alla våra samarbeten. För vi vet att ett starkt arbetsgivarvarumärke behåller och attraherar talanger – medan en bra rekryteringsupplevelse förstärker varumärket ytterligare.
Som din strategiska partner vägleder vi dig att nå just din vision och målsättning med rekryteringen. Alltid med en lyhörd approach, flexibilitet och genuin förståelse för både dina och kandidatens behov. Tillsammans lockar vi rätt kompetens, bygger upp en pipeline av talanger och stärker ditt rykte som arbetsgivare.
Tre tips på hur du integrerar employer branding i rekryteringsprocessen
1. Sätt rätt förväntningar
Var ärlig och transparent med kandidater om ditt företags kultur, era utmaningar och vad de kan förvänta sig som anställda. Detta ökar både förtroendet för er som arbetsgivare och chanserna att attrahera de kandidater som verkligen passar in hos er och kan hjälpa er att uppnå era strategiska mål.
2. Återkoppla till alla
Se till att alla kandidater får återkoppling, oavsett om de får jobbet eller inte. Även de som inte anställs kan bli viktiga ambassadörer för ditt företag om de känner sig respekterade och värderade under rekryteringsprocessen.
3. Involvera nuvarande medarbetare i rekryteringsprocessen
Låt kandidater träffa och samtala med nuvarande medarbetare för att få en transparent inblick i företagets kultur och arbetsmiljö. Detta ger både kollegorna en chans att lära känna den nya kollegan och ett välkomnande intryck för kandidaten.
Har din säljare gått på föräldraledighet eller vill du fånga intresset hos den svårflirtade tech-talangmålgruppen? Vi hjälper dig!